Adolphe Ferrière

Adolphe Emmanuel Ferrière

Adolphe Emmanuel Ferrière (30 sierpnia 1879 – 16 czerwca 1960) był szwajcarskim pedagogiem, który stał się znanym przedstawicielem progresywizmu oraz zwolennikiem edukacji progresywistycznej.

Ferrière dorastał w rodzinie protestanckiej. Chociaż w wieku 20 lat stracił słuch, od 1900 roku rozpoczął pracę w różnych placówkach edukacyjnych. W 1902 roku obronił swoją pracę doktorską w dziedzinie socjologii w Genewie. W 1910 roku zawarł związek małżeński z Isabelle Bugnion (1885–1969), z którą miał syna, Claude’a (1916–2002). W latach 1912-1922 pełnił funkcję profesora w Instytucie J.J. Rousseau w Genewie. W okresie od 1922 do 1925 roku brał udział w zakładaniu i organizacji Międzynarodowej Szkoły, która stanowiła miejsce eksperymentów w zakresie nowoczesnych metod dydaktycznych i wychowawczych. W 1934 roku osiedlił się w Lozannie, gdzie wdrażał założenia progresywistyczne w szkolnictwie.

Ferrière został uznany przez Międzynarodowe Biuro Oświaty UNESCO za jednego ze 100 najbardziej znanych pedagogów na świecie.

Publikacje

  • Projet d’école nouvelle, 1909
  • La loi biogénétique et l’éducation, 1910
  • La science et la foi, 1910
  • La loi du progrès en biologie et en sociologie, 1910
  • Biogenetik und Arbeitsschule, 1912
  • Les fondements psychologiques de l’école du travail, 1914
  • La loi du progrès en biologie et en sociologie et la question de l’organisme social, 1915
  • Transformons l’école, 1920
  • L’autonomie des écoliers, l’art de former des citoyens pour la nation et pour l’humanité, 1921
  • L’éducation dans la famille, 1921
  • L’activité spontanée chez l’enfant, 1922
  • L’école active, 1922
  • La pratique de l’école active, 1924
  • La coéducation des sexes, 1926
  • Dieu dans l’homme, sonnets, 1926
  • Le progrès spirituel, 1927
  • Le grand cœur maternel de Pestalozzi, 1927
  • La liberté de l’enfant à l’école active, 1927
  • Trois pionniers de l’éducation nouvelle, 1928
  • L’école sur mesure à la mesure du maître, 1931
  • Caractérologie typocosmique, 1932
  • Cultiver l’énergie, 1933
  • Pour un plan suisse du travail au-dessus des partis: essai de sociologie pure appliquée à l’actualité, 1935
  • La forge de l’esprit, sonnets, 1936
  • Symboles graphiques de la typocosmie, 1940
  • Nos enfants et l’avenir du pays, appel aux parents et aux éducateurs, 1942
  • Vers une classification naturelle des types psychologiques, 1943
  • L’essentiel, introduction au symbolisme universel des religions, 1952
  • Typocosmie, t.I: L’influence des astres, 1946
  • Typocosmie, t.II: Le mystère cosmique: de la préscience par la science à la conscience, 1949
  • Typocosmie, t.III: Le mystère de la personne, 1955
  • Typocosmie, t.IV: Le cosmos et l’homme, 1955
  • L’orthogénèse humaine ou l’ascension vers l’esprit. Les types psychologiques selon la tradition, la science et la religion, 1959

Źródło

Przypisy