Adolphe Dumas

Adolphe Dumas

Adolphe Dumas (urodzony 18 grudnia 1805 w Caumont-sur-Durance, zmarły 15 sierpnia 1861 w Dieppe) był francuskim poetą oraz dramaturgiem.

Życiorys

Wczesne, pełne ambicji próby poetyckie Dumasa nie spotkały się z zainteresowaniem czytelników, co skłoniło go do pisania dla teatru. Jego debiutancka sztuka, dramat filozoficzny Fin de la comédie ou la Mort de Faust et de Dom Juan (Koniec komedii albo śmierć Fausta i Don Juana), została zatrzymana przez cenzurę. Kolejny utwór, Le Camp des Croisés, został wygwizdany już podczas premiery. Z tego dramatu pochodzi również niezamierzony kalambur, który na stałe związał się z postacią pisarza. Jeden z bohaterów mówi: „Je sortirai du camp, mais quel que soit mon sort, / J’aurai montré, du moins, comme un vieillard en sort” („Opuszczę oboz, ale cokolwiek stanie się mym udziałem, / Pokażę przynajmniej, jak odchodzić powinien starzec”). Przy innym akcentowaniu zdanie to można zrozumieć jako „comme un vieil hareng saur” („jak stary wędzony śledź”). Kolejne próby sceniczne autora również zakończyły się niepowodzeniem.

W 1855 roku minister edukacji zlecił mu zebranie ludowych pieśni Prowansji. Wówczas Dumas zapoznał się z fragmentami dzieła Mirejo autorstwa Frédérica Mistrala, a jego entuzjastyczna recenzja przyczyniła się do późniejszego sukcesu tego poematu. Po śmierci Dumasa, który nigdy nie zdobył powszechnego uznania, hołd złożył mu Théodore de Banville, przedstawiając go jako niespełnionego geniusza.

Główne dzieła

Poezje

  • Les Parisiennes, chant de la Révolution de 1830 (Paryżanki, pieśń rewolucji lipcowej), 1832
  • Provence (Prowansja), 1840

Sztuki

  • Le Camp des Croisés (Obóz krzyżowców), 1838 – dramat w 5 aktach wierszem
  • L’École des familles (Szkoła rodzin), 1847 – komedia w 5 aktach wierszem

Przypisy

Bibliografia

Mistral Frédéric, Un poète bilingue Adolphe Dumas (1806-1861), ses relations avec les romantiques et avec les félibres, Les Presses françaises et les Belles Lettres, Paris 1927.