Adolf Gerteis (urodzony 30 kwietnia 1886 we Fryburgu, zmarły 27 stycznia 1957 we Frankfurcie nad Menem) był niemieckim inżynierem oraz urzędnikiem kolejowym.
Życiorys
Był synem Adolfa (1843–1919), który zajmował się handlem oraz był ślusarzem, oraz Albertine (1844–1916). Uczył się budownictwa kolejowego i drogowego na Technische Hochschule Hannover w latach 1905-1910, a dyplom inżyniera uzyskał w 1911 roku. Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę w branży kolejowej jako kierownik budowy w Dyrekcji Kolei w Essen (Eisenbahndirektion Essen). W czasie I wojny światowej służył jako oficer frontowy w latach 1914-1918. Po wojnie pracował jako asystent naukowy, a następnie pełnił funkcje naczelnika wydziału konstrukcyjnego i pomocniczego w Dyrekcji Kolejowej we Frankfurcie nad Menem (Eisenbahndirektion Frankfurt am Main) w latach 1920-1930. W latach 1931-1932 był dyrektorem urzędu ruchu kolejowego w Arnstadt (Turyngia), a w latach 1932-1933 kierował wydziałem ds. statystyki w Centralnym Zarządzie Kolei Rzeszy w Berlinie (Reichsbahnzentralamt Berlin). W latach 1933-1934 zajmował stanowisko kierownika wydziału ds. rozkładu jazdy pociągów towarowych w Dyrekcji Kolei Rzeszy w Münster (Reichsbahndirektion Münster). W 1934 roku został członkiem zarządu spółki kolejowej Lübeck-Büchener Eisenbahngesellschaft. W 1936 roku wstąpił do NSDAP. Po nacjonalizacji spółki wrócił do Dyrekcji Kolei w Essen jako kierownik ruchu i naczelnik wydziału.
Po wybuchu II wojny światowej objął stanowisko wiceprezesa oraz dyrektora operacyjnego w Dyrekcji Kolei w Łodzi (Eisenbahndirektion Lodz), a następnie został prezydentem Generalnej Dyrekcji Kolei Wschodniej w Krakowie (Generaldirektion der Ostbahn in Krakau – Gedob), gdzie pracował w latach 1940-1945. Równocześnie pełnił rolę zastępcy/prezydenta głównego wydziału kolei (Hauptabteilung Eisenbahnen) w rządzie Generalnego Gubernatorstwa. W tym samym roku był również pełnomocnikiem ds. przewozów w Ministerstwie Transportu Rzeszy (Reichsverkehrsministerium).
Po zakończeniu działań wojennych brał udział w odbudowie niemieckiej kolei w zachodnich sektorach. Był starszym dyrektorem operacyjnym w Głównym Zarządzie Operacyjnym Zachód w Bielefeld (Generalbetriebsleitung West) w latach 1948-1949, a następnie zastępcą dyrektora generalnego Deutsche Bundesbahn w latach 1950-1952, gdzie znacząco przyczynił się do jej odbudowy. Od 1950 roku redagował czasopismo „Eisenbahntechnische Rundschau” (Kolejowy Przegląd Techniczny).
Przypisy
Bibliografia
Ernst Klee: Das Personenlexikon zum Dritten Reich, Fischer Frankfurt am Main 2007, ISBN 978-3-596-16048-8, Aktualisierte 2. Auflage
Linki zewnętrzne
Biogram Bundesarchiv