Adolf Froelich

Adolf Froelich

Adolf Froelich (urodzony 24 grudnia 1887 w Łaziskach, zmarł w listopadzie 1943 w Warszawie) był polskim wynalazcą, dentystą oraz uczestnikiem wojny polsko-bolszewickiej. Był synem Rajnolda Froelicha, który był zarządcą ziemskim, oraz Antoniny Wilhelminy Józefiny Froelich z domu Majewskiej.

Życiorys

Od 1912 roku Adolf Froelich studiował browarnictwo na Wydziale Techniki Browarniczej Królewskiej Akademii Nauk Monachijskiego Uniwersytetu Technicznego w Freisingu. Oprócz tego studiował stomatologię. Uzyskał uprawnienia lekarskie w 1918 roku i pracował jako dentysta, między innymi w Jędrzejowie.

W 1932 roku Froelich wynalazł podwójne śmigło. Był oficerem w stopniu porucznika w Wojsko Polskim i brał udział w wojnie polsko-bolszewickiej jako lekarz dentysta w 9 Dywizji Piechoty. Jego prawnukiem jest niemiecki polityk Tomasz Froelich.

Podwójne śmigło

21 października 1932 roku Adolf Froelich złożył wniosek o patent na podwójne śmigło w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Opisał swój wynalazek w następujący sposób:

Podwójne śmigło według tego wynalazku jest przeznaczone do użycia w helikopterach i samolotach, a szczególnie jest zaprojektowane do lotu w rzadszych ośrodkach. Wynalazek polega na umieszczeniu dwóch śmigieł na jednym wale, z których przednie jest wyposażone w płaszcz. To przednie śmigło, obracając się z płaszczem, pędzi powietrze zgęszczone do drugiego śmigła, które umieszczone jest z tyłu. Dzięki temu, drugie śmigło pracuje w gęstszym ośrodku, co zwiększa jego wydajność. W przednim śmigle śmigła muszą być zamontowane z przodu płaszcza; kluczowym pomysłem jest zastosowanie płaszcza, a drugorzędnym, czy śmigło jest wbudowane w płaszcz, czy nie. O ile tylko śmigło znajduje się z przodu, działanie jest analogiczne, ponieważ w płaszczu powietrze będzie się zgęszczać, co umożliwi tylniemu śmigłu pracę w gęstszym ośrodku. Podwójne śmigło może również funkcjonować bez płaszcza; w takim przypadku przednie śmigło jest krótsze od tylnego, które umieszczone jest na tym samym wale napędowym, a tylne śmigło jest ustawione względem przedniego pod kątem prostym. (Froelich 1933)

Przypisy

Bibliografia

Opis Patentowy Nr 18229, Warszawa 21 sierpnia 1933, Adolf Froelich, Podwójne śmigło. Urząd Patentowy RP, 31 sierpnia 1933. [dostęp 2010-11-13].