Adolf Bem, znany również jako Adolf Böhm (urodzony 29 września 1847 w Białymstoku, zmarły 4 października 1890 w Petersburgu), był polskim inżynierem komunikacji oraz teoretykiem kolejnictwa w Rosji.
Życiorys
W 1865 roku ukończył gimnazjum w Białymstoku, a w latach 1863-1864 uczęszczał na zajęcia z zakresu techniki, mechaniki i rysunku technicznego w wyższej szkole realnej w tym mieście. Następnie rozpoczął studia w Instytucie Technologicznym w Petersburgu, jednak już w 1866 roku przeniósł się do Instytutu Korpusu Inżynierów Komunikacji w Petersburgu, który ukończył w 1871 roku. Już podczas studiów pracował na kolei Petersburg-Warszawa oraz przy budowie kolei Moskwa-Jarosław. W latach 1871-1874 był zatrudniony na Kolei Bałtyckiej, początkowo jako naczelnik stacji w Narwie, a później jako technik w dziale toru oraz naprawy budynków. Od 1872 roku pełnił funkcję majstra prefabrykatów i zastępcy kierownika głównych warsztatów w Rewlu, a od 1873 roku był kierownikiem lokomotywowni i warsztatów Kolei Bałtyckiej w Petersburgu. W latach 1874-1880 zajmował stanowisko naczelników taboru i służby trakcyjnej na kolei Morszańsko-Syzrańskiej. W okresie 1875-1878, wspólnie z inżynierem Wacławem Łopuszyńskim, jako pierwszy przeprowadził testy trakcyjne i cieplne (hamownia i wskaźnik) lokomotyw parowych. Następnie, w latach 1880-1889, pracował jako naczelnik taboru i służby trakcyjnej na kolei charkowsko-nikolajowskiej. W 1889 roku przeszedł na emeryturę. Był autorem licznych opracowań dotyczących taboru oraz trakcji w kolejnictwie.
Pochowany jest na luterańskim cmentarzu wołkowskim w Petersburgu.
Prace Adolfa Bema
- Разсчет, разбивка и укладка стрелок, Санкт-Петербург 1872 (1879)
- Контрольный аппарат Христмана, „Журнал Министерства путей сообщения” 1873
- О прочности вагонных осей, „Вестник железных дорог и пароходства” 1873
- Организация и администрация службы тяги и ремонт подвижнаго состава на ж. дорогах, „Инженерныe Записки” 1877
- Замѣтки о величшт состава поѣз-довъ при различным услшяхъа, „Журнал Мвнистерства Путей Сообщенияй” 1882
- Вспомогательный кассы для ра-бочих» желпфіодорожныхъ мастерских, „Журнал Мвнистерства Путей Сообщенияй” 1882
- Руководство службы паровозного машиниста, Санкт-Петербург 1887
Rodzina
Pochodził z rodziny o niemieckich korzeniach. Jego pradziadek Philip przybył do Rosji z Prus. Jego ojciec, Karol (1822-1856), był ziemianinem oraz urzędnikiem rosyjskim w guberni grodzieńskiej, a matka, Joanna z Krężelewskich, była Polką.
Przypisy