Adobe Acrobat to oprogramowanie komputerowe, które służy do tworzenia oraz edytowania dokumentów PDF i działa na różnych systemach operacyjnych. Produkt ten jest wytwarzany przez firmę Adobe Systems. W skład rodziny Adobe Acrobata wchodzi szereg wersji programu oraz aplikacji, które oferują część funkcji głównego oprogramowania lub dodatkowe możliwości.
Charakterystyka programu
Adobe Acrobat umożliwia generowanie i wykonywanie różnych operacji na dokumentach PDF. Proces tworzenia tych dokumentów odbywa się za pomocą modułu Acrobat Distiller, który funkcjonuje jako wirtualna drukarka Adobe PDF. W zakresie funkcji edycyjnych można m.in. łączyć i dzielić pliki, dodawać lub usuwać pojedyncze strony, a także dokonywać podstawowych modyfikacji warstwy tekstowej (choć tego typu działania nie są zalecane). Dokumenty PDF mogą być poddawane analizie (Preflight), recenzowane, komentowane, podpisywane elektronicznie, szyfrowane i zabezpieczane. Dodatkowo istnieje możliwość optymalizacji dokumentów pod kątem ich objętości, zgodności z określoną wersją pliku PDF czy przestrzenią barw. Program pozwala także na dodawanie formularzy oraz skryptów w języku JavaScript. Użytkownicy mają również możliwość eksportowania całych dokumentów do formatów postscriptowych, różnych formatów graficznych, RTF, Microsoft Word, a także wydzielania elementów graficznych czy warstwy tekstowej.
Rodzina Adobe Acrobat
Na rok 2013 do rodziny Adobe Acrobat zaliczają się następujące aplikacje:
- Adobe Acrobat XI Professional – edycja, która umożliwia tworzenie i przeprowadzanie większości operacji na plikach PDF. Najnowsza wersja programu oferuje możliwość osadzania plików 3D (w formacie U3D wydanie 3 lub PRC) w PDF. Program Acrobat Pro daje także możliwość pomiarów, analizy oraz komentowania plików PDF z danymi geograficznymi.
- Adobe Acrobat XI Standard – wersja ograniczona w stosunku do edycji Professional, która nie pozwala na przeprowadzanie operacji w trybie wsadowym, a także niektórych operacji edycyjnych, optymalizację dokumentów do recenzji i komentarzy w Adobe Reader czy tworzenie edytowalnych formularzy.
- Adobe Acrobat XI Elements – edycja, która oferuje jedynie możliwość tworzenia dokumentów PDF oraz ich przeglądania, drukowania, szyfrowania i nadawania uprawnień.
- Adobe Acrobat 3D (wersja 8.3) – program, który wciąż jest rozwijany przez producenta. Posiada funkcje edycyjne wersji Professional i współpracuje z aplikacjami CAD, umożliwiając konwersję dokumentów 3D do formatu PDF oraz z powrotem. Obecnie Adobe udostępnia również SDK dla wersji 9.
- Adobe Distiller XI – część Acrobata, która może działać niezależnie, przeznaczona wyłącznie do tworzenia dokumentów PDF oraz konwersji dokumentów postscriptowych do formatu PDF (z wybraną przez użytkownika jakością/rozmiarem).
- Adobe Reader XI (wcześniej: Adobe Acrobat Reader) – darmowa aplikacja służąca do przeglądania, wyszukiwania, drukowania, komentowania i recenzowania dokumentów PDF (pod warunkiem nadania odpowiednich uprawnień w wersji Standard/Professional).
- Adobe Reader dla systemów Android oraz iOS – darmowa aplikacja do przeglądania, wyszukiwania, drukowania, komentowania i recenzowania dokumentów PDF, umożliwiająca także szybkie wypełnianie formularzy oraz podpisywanie dokumentów na urządzeniach mobilnych.
Lista usług online wchodzących w skład pakietu Acrobat:
- Adobe FormsCentral – narzędzie do tworzenia formularzy, które mogą być konwertowane do postaci XML, PDF lub HTML.
- Adobe EchoSign® – usługa do elektronicznych podpisów.
- Adobe SendNow – usługa do przesyłania dużych plików online z automatyczną konwersją dokumentów do formatu PDF.
- Adobe PDF Pack – dostępny zarówno jako usługa w chmurze, jak i program desktopowy. Umożliwia tworzenie i łączenie plików PDF oraz konwersję plików PDF do formatów Word lub Excel.
- Adobe ExportPDF – usługa, która pozwala subskrybentom na eksportowanie plików PDF w formatach Word, Excel, RTF.
- Acrobat.com – portal oraz zestaw usług związanych z pakietem Acrobat w chmurze, oferujący subskrybentom 5 GB przestrzeni dyskowej. Strona ta nie jest dostępna dla użytkowników z Polski.
Historia programu
Pierwsza wersja Acrobata dla systemów Macintosh ukazała się w 1993 roku. Następnie wydano wersje dla systemów DOS oraz Windows. W skład tej pierwszej wersji wchodziły aplikacje: Acrobat Exchange, Adobe Distiller, wirtualna drukarka PDFWriter oraz płatny Adobe Reader.
W wersji 2 wprowadzono Adobe Acrobata o cechach zbliżonych do obecnych oraz Adobe Catalog do tworzenia indeksów do plików PDF, a Reader stał się darmową aplikacją.
W wersji 3, dostępnej m.in. dla Windows 95, dodano możliwość tworzenia formularzy i dodawania skryptów JavaScript do dokumentów. Wprowadzono również nową wirtualną drukarkę Acrobat Distiller (od wersji 6 pod nazwą Adobe PDF).
W wersji 4 oferowano m.in. Distiller Server (Adobe Distiller z wielostanowiskową licencją) oraz Acrobat Business Tools (okrojoną wersję Adobe Acrobata).
W wersji 5 dla systemów Macintosh wprowadzono optymalizację dla systemu OS X. Udostępniono również Adobe Approval – aplikację z częściowymi funkcjami Adobe Acrobata.
W wersji 6 możliwości Adobe Catalog zintegrowano z Adobe Acrobata, a także wprowadzono Adobe Acrobat Elements, dostępne w edycjach Standard i Professional.
W wersji 7 pojawił się Adobe LiveCycle Designer (inne produkty z serii LiveCycle były dostępne oddzielnie) oraz Adobe Acrobat 3D.
Wersja 8 wydana w 2006 roku wprowadziła nowe aplikacje, w tym Adobe Acrobat Connect.
W 2007 roku zaktualizowano wersję 8.1, aby współpracowała z Microsoft Office 2007 oraz Windows Vista.
2 lipca 2008 roku zadebiutowała wersja 9 programu.
Zobacz też
- Portable Document Format
- PostScript
- Adobe Reader
- Adobe Acrobat Connect
Przypisy
Linki zewnętrzne
Oficjalna strona programu (pol.)