Admirał José de Mazarredo

Admirał José de Mazarredo

Admirał José de Mazarredo (hiszp. El almirante José de Mazarredo) to olejny obraz stworzony przez hiszpańskiego artystę Francisco Goi, który aktualnie znajduje się w zbiorach Lowe Art Museum. Autorska kopia tego dzieła, należąca do rodziny portretowanego, zaginęła w trakcie hiszpańskiej wojny domowej.

Okoliczności powstania

José de Mazarredo Salazar (1745–1812) rozpoczął swoją służbę w Kompanii Guardiamarinas w 1759 roku. Pracował na Filipinach, w Karaibach i na południowym Atlantyku, dowodząc różnymi jednostkami podczas konfliktów z Anglią i Francją. Był znany ze swojej wiedzy na temat astronawigacji, budowy okrętów oraz organizacji Marynarki Wojennej, a według specjalistów uchodził za najlepszego hiszpańskiego żeglarza swojego czasu. Napisał traktaty dotyczące taktyki i nawigacji, a także był autorem rozporządzeń Marynarki Wojennej z 1793 roku.

Na obrazie przedstawiono go w półpostaci, siedzącego przy stole z książkami związanymi z jego pracami na tematy wojskowe. Opiera lewe ramię na blacie, trzymając w ręce zegarek na łańcuszku. Na jego marynarce widoczny jest Krzyż św. Jakuba oraz oznaczenia stopnia generała porucznika marynarki wojennej, do którego awansował w 1789 roku. To również prawdopodobna data powstania tego obrazu. Tło stanowi zielona zasłona, która odsłania pejzaż morski z statkiem na linii horyzontu. Na obrazie z Lowe Art Museum znajduje się inskrypcja Goya lo hizo.

Proweniencja

Portret admirała został podarowany Manuelowi Godoyowi i włączony do kolekcji hrabiny de Chinchón w pałacu w Boadilla del Monte. Potem przeszedł przez różne kolekcje, w tym Mariana Hernando w Madrycie, Luisa de Navas w Madrycie, M. Knoedler & Co. w Londynie, John Levy Galleries w Nowym Jorku oraz Oscara B. Cintas w Nowym Jorku i Hawanie. Po jego śmierci w 1957 roku obraz trafił do zbiorów Cintas Foundation w Miami. Fundacja najpierw zdeponowała go w Cummer Museum of Art and Gardens w Jacksonville, a następnie w Lowe Art Museum w Miami, gdzie obecnie się znajduje.

Kopia, która należała do rodziny portretowanego, została przekazana przez Antonia de Mazarredo y Allendesalazar jego synowi, Antoniowi de Mazarredo y Vivanco, który prawdopodobnie próbował ją sprzedać. Obraz zaginął w czasie hiszpańskiej wojny domowej (1936–1939).

Przypisy