Admirał José de Mazarredo
Admirał José de Mazarredo (hiszp. El almirante José de Mazarredo) to olejny obraz stworzony przez hiszpańskiego artystę Francisco Goi, który aktualnie znajduje się w zbiorach Lowe Art Museum. Autorska kopia tego dzieła, należąca do rodziny portretowanego, zaginęła w trakcie hiszpańskiej wojny domowej.
Okoliczności powstania
José de Mazarredo Salazar (1745–1812) rozpoczął swoją służbę w Kompanii Guardiamarinas w 1759 roku. Pracował na Filipinach, w Karaibach i na południowym Atlantyku, dowodząc różnymi jednostkami podczas konfliktów z Anglią i Francją. Był znany ze swojej wiedzy na temat astronawigacji, budowy okrętów oraz organizacji Marynarki Wojennej, a według specjalistów uchodził za najlepszego hiszpańskiego żeglarza swojego czasu. Napisał traktaty dotyczące taktyki i nawigacji, a także był autorem rozporządzeń Marynarki Wojennej z 1793 roku.
Na obrazie przedstawiono go w półpostaci, siedzącego przy stole z książkami związanymi z jego pracami na tematy wojskowe. Opiera lewe ramię na blacie, trzymając w ręce zegarek na łańcuszku. Na jego marynarce widoczny jest Krzyż św. Jakuba oraz oznaczenia stopnia generała porucznika marynarki wojennej, do którego awansował w 1789 roku. To również prawdopodobna data powstania tego obrazu. Tło stanowi zielona zasłona, która odsłania pejzaż morski z statkiem na linii horyzontu. Na obrazie z Lowe Art Museum znajduje się inskrypcja Goya lo hizo.
Proweniencja
Portret admirała został podarowany Manuelowi Godoyowi i włączony do kolekcji hrabiny de Chinchón w pałacu w Boadilla del Monte. Potem przeszedł przez różne kolekcje, w tym Mariana Hernando w Madrycie, Luisa de Navas w Madrycie, M. Knoedler & Co. w Londynie, John Levy Galleries w Nowym Jorku oraz Oscara B. Cintas w Nowym Jorku i Hawanie. Po jego śmierci w 1957 roku obraz trafił do zbiorów Cintas Foundation w Miami. Fundacja najpierw zdeponowała go w Cummer Museum of Art and Gardens w Jacksonville, a następnie w Lowe Art Museum w Miami, gdzie obecnie się znajduje.
Kopia, która należała do rodziny portretowanego, została przekazana przez Antonia de Mazarredo y Allendesalazar jego synowi, Antoniowi de Mazarredo y Vivanco, który prawdopodobnie próbował ją sprzedać. Obraz zaginął w czasie hiszpańskiej wojny domowej (1936–1939).