Admiral Hipper

Admiral Hipper

Admiral Hipper to niemiecki krążownik z okresu II wojny światowej, będący pierwszym okrętem swojego rodzaju.

Historia

Okręt został zwodowany 6 lipca 1935 roku w Hamburgu. Jego nazwa honoruje wiceadmirała Franza von Hippera, który dowodził eskadrą krążowników liniowych podczas bitwy jutlandzkiej w 1916 roku. Pierwsza operacja „Hippera” miała miejsce wiosną 1940 roku, kiedy to brał udział w inwazji na Norwegię. 8 kwietnia tego samego roku został staranowany przez brytyjski niszczyciel HMS „Glowworm”, w odległości 100 mil od fiordów Trondheim. Choć niszczyciel został zatopiony, zdołał zadać „Hipperowi” poważne uszkodzenia, wybijając czterometrową dziurę w jego burcie. Trondheim zostało zdobyte 9 kwietnia, a „Hipper” powrócił do Niemiec 12 kwietnia.

W dniu 24 grudnia 1940 roku „Admiral Hipper” natknął się na konwój WS-5A, a dzień później stoczył potyczkę z jego eskortą, w wyniku której brytyjski krążownik ciężki HMS „Berwick” został trafiony kilkakrotnie. Z powodu awarii maszyn „Hipper” zmuszony był wrócić do Brestu.

31 grudnia 1942 roku „Hipper”, w towarzystwie pancernika kieszonkowego Lützow oraz sześciu niszczycieli, zaatakował konwój JW-51B na Morzu Barentsa, na wschód od Wyspy Niedźwiedziej. Konwój był chroniony przez pięć niszczycieli i mniejsze jednostki. W trakcie bitwy na Morzu Barentsa „Admiral Hipper” stoczył walkę z niszczycielami HMS „Onslow”, „Orwell” oraz „Achates”, zatapiając ten ostatni i uszkadzając „Onslow” oraz trałowiec „Bramble”. Niemiecki atak był chaotyczny i niepewny, co obniżyło jego efektywność, a Brytyjczycy zdołali przegrupować swoje siły. W kluczowym momencie bitwy na scenę wkroczyły brytyjskie krążowniki lekkie HMS „Sheffield” i „Jamaica”, które szybko uszkodziły „Hippera”, trafiając go trzykrotnie. Ich obecność zasugerowała, że w pobliżu mogą znajdować się silniejsze jednostki, co skłoniło Niemców do wycofania się. Mimo przewagi liczebnej, skutki rajdu były znikome, a konwój uniknął całkowitej zagłady dzięki skutecznej obronie.

W dalszej części wojny „Hipper” operował głównie na Morzu Bałtyckim. 30 stycznia 1945 roku, podczas rejsu z Gdyni do Kilonii, okręt, mający na pokładzie 1700 uchodźców z Prus Wschodnich i obawiający się radzieckich okrętów podwodnych, ominął storpedowany statek pasażerski „Wilhelm Gustloff”, nie udzielając pomocy rozbitkom. 2 lutego 1945 roku „Hipper” został ukryty w dokach w Kilonii, gdzie 3 maja 1945 roku został zbombardowany przez bombowce RAF.

Kolejni dowódcy

  • KptzS Hellmuth Heye: 29 kwietnia 1939 – 3 września 1940
  • KptzS Wilhelm Meisel: 4 września 1940 – 10 października 1942
  • KptzS Hans Hartmann: 11 października 1942 – 16 lutego 1943
  • KzS Fritz Kraus: styczeń 1943
  • KptzS Hans Henigst: marzec 1944 – maj 1945

Dane techniczne

Zapas paliwa: 4250 t

Zasięg:

3 000 mil morskich przy 30 węzłach

Koszt: około 85,8 miliona Reichsmarek

Opancerzenie

Pokład: 30 mm

Burty: 80 mm

Przednie stanowisko dowodzenia: 150 mm

Tylnie stanowisko dowodzenia: 10–20 mm

Wieże artylerii 203 mm:

Pokrycie czołowe: 105 mm

Pokrycie górne: 70–105 mm

Boki: 70 mm

Zobacz też

  • Bitwy morskie
  • Konwoje morskie podczas II wojny światowej

Linki zewnętrzne

Admiral Hipper Ship Info [online], www.german-navy.de [dostęp 2021-04-17].

Bibliografia

AlexanderA. Lüdeke AlexanderA., Weapons of World War II, Bath: Parragon, 2011, ISBN 978-1-4454-2435-4, OCLC 744570428. Brak numerów stron w książce.