Admiral Hipper
Admiral Hipper to niemiecki krążownik z okresu II wojny światowej, będący pierwszym okrętem swojego rodzaju.
Historia
Okręt został zwodowany 6 lipca 1935 roku w Hamburgu. Jego nazwa honoruje wiceadmirała Franza von Hippera, który dowodził eskadrą krążowników liniowych podczas bitwy jutlandzkiej w 1916 roku. Pierwsza operacja „Hippera” miała miejsce wiosną 1940 roku, kiedy to brał udział w inwazji na Norwegię. 8 kwietnia tego samego roku został staranowany przez brytyjski niszczyciel HMS „Glowworm”, w odległości 100 mil od fiordów Trondheim. Choć niszczyciel został zatopiony, zdołał zadać „Hipperowi” poważne uszkodzenia, wybijając czterometrową dziurę w jego burcie. Trondheim zostało zdobyte 9 kwietnia, a „Hipper” powrócił do Niemiec 12 kwietnia.
W dniu 24 grudnia 1940 roku „Admiral Hipper” natknął się na konwój WS-5A, a dzień później stoczył potyczkę z jego eskortą, w wyniku której brytyjski krążownik ciężki HMS „Berwick” został trafiony kilkakrotnie. Z powodu awarii maszyn „Hipper” zmuszony był wrócić do Brestu.
31 grudnia 1942 roku „Hipper”, w towarzystwie pancernika kieszonkowego Lützow oraz sześciu niszczycieli, zaatakował konwój JW-51B na Morzu Barentsa, na wschód od Wyspy Niedźwiedziej. Konwój był chroniony przez pięć niszczycieli i mniejsze jednostki. W trakcie bitwy na Morzu Barentsa „Admiral Hipper” stoczył walkę z niszczycielami HMS „Onslow”, „Orwell” oraz „Achates”, zatapiając ten ostatni i uszkadzając „Onslow” oraz trałowiec „Bramble”. Niemiecki atak był chaotyczny i niepewny, co obniżyło jego efektywność, a Brytyjczycy zdołali przegrupować swoje siły. W kluczowym momencie bitwy na scenę wkroczyły brytyjskie krążowniki lekkie HMS „Sheffield” i „Jamaica”, które szybko uszkodziły „Hippera”, trafiając go trzykrotnie. Ich obecność zasugerowała, że w pobliżu mogą znajdować się silniejsze jednostki, co skłoniło Niemców do wycofania się. Mimo przewagi liczebnej, skutki rajdu były znikome, a konwój uniknął całkowitej zagłady dzięki skutecznej obronie.
W dalszej części wojny „Hipper” operował głównie na Morzu Bałtyckim. 30 stycznia 1945 roku, podczas rejsu z Gdyni do Kilonii, okręt, mający na pokładzie 1700 uchodźców z Prus Wschodnich i obawiający się radzieckich okrętów podwodnych, ominął storpedowany statek pasażerski „Wilhelm Gustloff”, nie udzielając pomocy rozbitkom. 2 lutego 1945 roku „Hipper” został ukryty w dokach w Kilonii, gdzie 3 maja 1945 roku został zbombardowany przez bombowce RAF.
Kolejni dowódcy
- KptzS Hellmuth Heye: 29 kwietnia 1939 – 3 września 1940
- KptzS Wilhelm Meisel: 4 września 1940 – 10 października 1942
- KptzS Hans Hartmann: 11 października 1942 – 16 lutego 1943
- KzS Fritz Kraus: styczeń 1943
- KptzS Hans Henigst: marzec 1944 – maj 1945
Dane techniczne
Zapas paliwa: 4250 t
Zasięg:
3 000 mil morskich przy 30 węzłach
Koszt: około 85,8 miliona Reichsmarek
Opancerzenie
Pokład: 30 mm
Burty: 80 mm
Przednie stanowisko dowodzenia: 150 mm
Tylnie stanowisko dowodzenia: 10–20 mm
Wieże artylerii 203 mm:
Pokrycie czołowe: 105 mm
Pokrycie górne: 70–105 mm
Boki: 70 mm
Zobacz też
- Bitwy morskie
- Konwoje morskie podczas II wojny światowej
Linki zewnętrzne
Admiral Hipper Ship Info [online], www.german-navy.de [dostęp 2021-04-17].
Bibliografia
AlexanderA. Lüdeke AlexanderA., Weapons of World War II, Bath: Parragon, 2011, ISBN 978-1-4454-2435-4, OCLC 744570428. Brak numerów stron w książce.