Administracja morska
Administracja morska to ogół działań podejmowanych przez władze państwowe nadbrzeżnego kraju, które są związane z jurysdykcją nad wodami morskimi, żeglugą, rybołówstwem, a także zarządzaniem portami oraz wybrzeżem. Termin ten odnosi się również do urzędów oraz innych organów państwowych, które realizują powyższe zadania. Warto zaznaczyć, że administracja morska oraz jej struktury różnią się pomiędzy poszczególnymi krajami.
Administracja morska w RP
W Polsce głównym organem administracji morskiej jest minister odpowiedzialny za sprawy związane z gospodarką morską, który zajmuje się zarówno żeglugą morską, jak i śródlądową. Na poziomie regionalnym działają dyrektorzy urzędów morskich, którzy nadzorują kapitanaty oraz bosmanaty portów. Regulacje dotyczące tych spraw zawarte są w ustawie z dnia 21 marca 1991 r. o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej oraz administracji morskiej (Dz.U. z 2024 r. poz. 1125).
Patrząc na historię, pierwszym organem, który pełnił funkcję Urzędu morskiego, była Komisja Morska powołana w 1568 roku przez króla Zygmunta II Augusta. W okresie II Rzeczypospolitej rolę tę przejął Urząd Marynarki Handlowej, utworzony w 1920 roku w Wejherowie, a od 1927 roku z siedzibą w Gdyni.
Zobacz też
Bibliografia
Czajewski Jacek (red.): Encyklopedia żeglarstwa. Warszawa: Wydaw. Naukowe PWN, 1996, s. 1-2. ISBN 83-01-11914-4.