Adidas AG
Adidas AG to niemieckie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją obuwia oraz odzieży sportowej, które zostało założone w 1924 roku przez braci Adolfa i Rudolfa Dasslerów w ich rodzinnym domu w Herzogenaurach. Firma początkowo funkcjonowała jako Gebrüder Dassler Schuhfabrik (tłum. Fabryka obuwia braci Dassler).
Nazwa marki pochodzi od zdrobnienia imienia Adolfa („Adi”) oraz trzech pierwszych liter nazwiska („Das”). Przedsiębiorstwo jest podzielone na trzy segmenty: Adidas Sport, Adidas Classic oraz Adidas Style. Charakterystycznym symbolem marki są trzy paski, które zdobią ich produkty, takie jak stroje piłkarskie. Adidas jako pierwszy wprowadził na rynek lekkie buty do futbolu z wymiennymi kolcami. Oprócz obuwia i odzieży, firma produkuje również różnorodny sprzęt sportowy, na przykład rękawice i piłki. W 1970 roku Adidas stworzył piłkę Telstar na Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej 1970 w Meksyku, która została zaprojektowana z myślą o lepszej widoczności w czarno-białej telewizji.
Historia
Bracia Dassler zaczęli produkować buty sportowe. To właśnie z Gebrüder Dassler Schuhfabrik pochodziły buty, które nosiła Lina Radke, złota medalistka w biegu na 800 m podczas Letnich Igrzysk Olimpijskich w Amsterdamie w 1928 roku, a także obuwie Jesse Owensa, czterokrotnego złotego medalisty z Letnich Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku. Tak zyskała renomę firma.
W 1933 roku bracia Dassler wstąpili do NSDAP, a od 1935 roku Adolf Dassler pełnił rolę dyrektora sportowego w Hitlerjugend. W trakcie II wojny światowej zakład Dasslerów produkował obuwie dla Wehrmachtu.
W 1948 roku firma została podzielona na dwie spółki akcyjne: Adidas AG oraz Puma AG. Adidas AG została zarejestrowana 18 sierpnia 1949 roku. Od 1972 roku jej znakiem towarowym jest koniczynka, symbolizująca ducha igrzysk olimpijskich i połączenie trzech kontynentów, a trzy paski często występują jako osobne logo. Po przejęciu w 1997 roku francuskiej firmy Salomon SA, produkującej odzież sportową, nazwa spółki zmieniła się na Adidas-Salomon AG. W 2006 roku Adidas nabył Reebok, a w połowie tego samego roku sprzedano Salomon SA i przywrócono nazwę Adidas AG.
W 2011 roku Adidas po raz pierwszy połączył sport, ulicę i styl w kampanii „all in”, w której wzięli udział Lionel Messi, David Beckham oraz Derrick Rose, oferując odzież i obuwie dla każdego sportu, każdej mody i każdego stylu.
Logo firmy, czyli trzy paski, nawiązuje do wzmocnienia buta z trzech wąskich skórzanych pasków. W takich butach, z potrójnym wzmocnieniem, Franz Beckenbauer zdobył tytuł mistrza świata dla RFN w 1974 roku, używając także dresu treningowego z trzema paskami.
Krytyka
Przedsiębiorstwu stawiane są zarzuty dotyczące wyzyskiwania pracowników oraz wykorzystywania pracy dzieci. Jest jednym z wielu przedsiębiorstw z branży tekstylnej, które zostały opisane w raporcie kampanii Play Fair 2008, dotyczącym naruszania praw pracowniczych oraz praw człowieka.
Potoczne użycie nazwy
Z uwagi na dużą popularność marka Adidas stała się synonimem obuwia sportowego, a często określa się nią także buty innych producentów, używając polskiego pluralizmu (adidasy).
Zobacz też
Przypisy
Linki zewnętrzne
- http://www.adidas-group.com (ang. • niem.)
- https://www.adidas.pl/