Adeo

Adeo S.A. (wcześniej Groupe Leroy Merlin do 2007 roku) to holding, który jest trzecią co do wielkości grupą na świecie w obszarze sprzedaży artykułów konsumpcyjnych związanych z majsterkowaniem oraz dekoracją wnętrz.

Adeo, będący częścią Stowarzyszenia Rodziny Mulliez, pełni rolę spółki-matki dla marki Leroy Merlin. Grupa obsługuje także średniej wielkości marki DIY, takie jak Weldom, Bricocenter, Zodio oraz Bricoman, który specjalizuje się w sprzedaży dla sektora budowlanego.

Historia

Na zakończenie I wojny światowej Adolphe Leroy senior zaczął handlować nadwyżkami amerykańskich akcji. W 1923 roku jego syn Adolphe poślubił Rose Merlin i wspólnie otworzyli sklep w Nœux-les-Mines pod nazwą „Au stock américain”, w którym sprzedawali materiały budowlane oraz domy w formie zestawów. W 1947 roku uruchomiono trzy nowe sklepy na północy Francji, a w 1960 roku grupa przyjęła nazwę „Leroy Merlin”. Pod koniec lat 70. sieć liczyła już 33 sklepy.

W 1979 roku do marki Leroy Merlin dołączyła rodzina Mulliez. Z kolei w 1989 roku powstała grupa Leroy Merlin w Hiszpanii.

W 1994 roku grupa przejęła belgijskiego Bricomana od grupy Louis Delhaize. Marka ta została następnie wprowadzona na rynek francuski w 1999 roku. Grupa wycofała się z rynku belgijskiego w 2003 roku, sprzedając sklepy holenderskiej grupie Vendex KBB.

W 2007 roku rodzina Mulliez zmieniła nazwę grupy Leroy Merlin na Adeo, aby uniknąć pomyłek związanych z jedną z jej marek (Leroy Merlin).

W 2003 roku grupa nabyła sklepy Aki w Hiszpanii i Portugalii, a w 2005 roku Weldom i Bricocenter.

W 2008 roku Leroy Merlin przejął Williama Obrista w Polsce za 45 milionów euro.

W tym samym roku Leroy Merlin zakupił Castorama Italy (31 sklepów) od brytyjskiej grupy Kingfisher za 615 milionów euro. Po uzyskaniu zgody od organów regulacyjnych grupa Adeo zrealizowała przeniesienie 60 sklepów Castorama we Włoszech pod markę Leroy Merlin (większe) oraz Bricocenter (mniejsze), co zakończono w pierwszej połowie 2011 roku.

W czerwcu 2012 roku grupa Adeo nabyła stronę Delamaison.fr, specjalizującą się w sprzedaży mebli.

W październiku 2014 roku grupa Adeo przejęła Quotatis, serwis internetowy, który umożliwia kontakt z rzemieślnikami; platforma ta działa również w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii.

W listopadzie 2015 roku Adeo ogłosiło przejęcie Tikamoon, witryny zajmującej się sprzedażą mebli.

Na koniec września 2020 roku Adeo sprzedało 42 sklepy w ramach procesu rebalancingu. Sklepy te znajdowały się we Francji, Hiszpanii i Portugalii i były częścią marek Leroy Merlin, Bricoman oraz Bricomart.

Marki

Adeo, poprzez 900 punktów sprzedaży, łączy różne marki obecne w 20 krajach:

  • Leroy Merlin: market budowlany z siedzibą we Francji, Hiszpanii, Portugalii, Włoszech, Polsce, Rosji, Ukrainie (od 2010), Chinach, Brazylii, Grecji, Cyprze i Rumunii (od 2011).
  • Bricoman: duży market budowlany dla indywidualnych klientów i profesjonalistów, obecny we Francji, Hiszpanii, Polsce i Włoszech;
  • Weldom: małe i średnie sklepy DIY, obecne we Francji z siecią niezależnych i zintegrowanych punktów sprzedaży;
  • Bricocenter: przeciętny market budowlany we Włoszech;
  • Zodio: zastawa stołowa i dekoracje, z obrotem wynoszącym 73 mln EUR w 2014 roku oraz zatrudnieniem 519 pracowników w czternastu sklepach w 2016 roku;
  • Kbane: specjalizująca się w zrównoważonych rozwiązaniach mieszkalnych i nowych źródłach energii;
  • Décoclico.fr: witryna sprzedawcy poświęcona produktom do domu;
  • LightOnline.com: witryna sprzedawcy specjalizująca się w oświetleniu;
  • Alice Delicia: marka kulinarna działająca we Francji.

Pozycja

W Francji Adeo jest liderem w sektorze DIY oraz centrów ogrodniczych, z udziałem w rynku wynoszącym 44% w 2019 roku, wyprzedzając grupę Kingfisher (marki Castorama i Brico Dépôt, 34%), grupę Mr Bricolage (8%), Grupę Muszkieterów (4%), Brico Leclerc (3%), Cofaq (2%) oraz Entrepôt du Bricolage (2%).

Przypisy