Addie L. Ballou (29 kwietnia 1838 – 10 sierpnia 1916) była amerykańską pielęgniarką, aktywistką społeczną, malarką, pisarką oraz poetką, znaną jako jedna z pionierów walki o prawa kobiet.
Życiorys
Adeline Lucia Hart Ballou przyszła na świat 29 kwietnia 1838 roku w Chagrin Falls, w stanie Ohio. Była córką Alexandra Hamiltona Harta oraz Mary „Polly” Hart. W młodym wieku straciła matkę i z rodziną przeniosła się do Wisconsin. W wieku piętnastu lat wyszła za mąż za Alberta Dariusa Ballou, z którym miała pięcioro dzieci: czterech synów i córkę. W 1869 roku rozwiodła się z mężem.
Edukacja
Addie kształciła się samodzielnie, jednocześnie opiekując się rodziną. Podczas wojny secesyjnej pracowała jako pielęgniarka w 32. ochotniczym pułku piechoty Wisconsin. W 1870 roku osiedliła się w San Francisco, gdzie rozpoczęła naukę w szkole wzornictwa i otworzyła studio portretowe na Market Street.
Walka o prawa kobiet
Była wybitną obrończynią praw kobiet, walcząc o ich dostęp do zawodu notariusza. Prowadziła także wykłady na temat zjawisk psychicznych i parapsychicznych. W 1885 roku udała się do Australii, a w 1900 roku wyruszyła w podróż do Francji. Zmarła 10 sierpnia 1916 roku w San Francisco i została pochowana na cmentarzu w Igo w Kalifornii. Została włączona do San Francisco Hall of Fame.
Twórczość
Addie L. Ballou była utalentowaną malarką i poetką. Opublikowała dwa tomiki poezji: Driftwood (1899) i The Padre’s Dream and Other Poems (około 1915). W drugim z nich zamieściła tytułowy poemat składający się z siedmiu pieśni, napisany strofą ośmiowersową z rymem ababcdcd.
Była uznaną pejzażystką, tworzyła martwe natury, szczególnie owoce, a także odważne jak na ówczesne czasy akty. Malowała portrety znanych postaci, w tym oficjalny wizerunek Henry’ego Markhama (1897), osiemnastego gubernatora Kalifornii, który obecnie znajduje się w kapitolu w Sacramento.
Niektóre z jej dzieł, takie jak akty – często zbyt naturalistyczne jak na tamte czasy – spotkały się z krytyką. Jej obraz Poranek, po dwukrotnym wystawieniu w Pawilonie Mechanicznym, został odrzucony w 1890 roku przez Stanową Wystawę Kalifornijską w Sacramento z powodu nagości i naturalizmu, co uznano za obrazę ówczesnych norm moralnych. Jednak dwa lata później kolejny akt, Noc, zyskał uznanie za doskonałą kompozycję, kolorystykę i rysunek postaci. Niestety, wiele jej prac uległo zniszczeniu podczas wielkiego trzęsienia ziemi i pożaru w San Francisco w 1906 roku, ale nie poddała się.
Addie Ballou jest postacią literacką w powieści Alice Allan pod tytułem Mrs. Ballou: A Novel Inspired by Actual People and Events.
Przypisy
Linki zewnętrzne
Driftwood autorstwa Addie L. Ballou.
The Padre’s Dream and Other Poems autorstwa Addie L. Ballou, The Pacific Short Story Club, San Jose, około 1915.