AdBlock

AdBlock

AdBlock to wtyczka przeznaczona dla przeglądarek internetowych, która pozwala na blokowanie reklam wyświetlanych w Internecie.

Obecnie z AdBlock korzysta co najmniej 60 milionów użytkowników. To rozszerzenie jest najczęściej pobieraną wtyczką dla przeglądarki Chrome, z ponad 350 milionami pobrań.

Historia

W grudniu 2009 roku amerykański programista Michael Gundlach stworzył wersję tego rozszerzenia dla przeglądarki Chrome. W 2010 roku, na prośbę Apple Inc., dodano wsparcie dla przeglądarki Safari. W 2012 roku AdBlock zyskał również wsparcie dla przeglądarek Firefox i Opera.

W grudniu 2015 roku twórcy ogłosili, że nie będą już wydawane nowe wersje AdBlocka dla przeglądarki Firefox, jednak wcześniejsze wersje pozostają dostępne do pobrania.

W lipcu 2022 roku, w odpowiedzi na planowane przez Google zmiany dotyczące wtyczek w przeglądarkach opartych na Chromium (określane jako „Manifest V3”), twórcy zapewnili, że ich wtyczka będzie działać mimo ograniczeń, choć z pewnymi brakującymi funkcjami.

Funkcje

AdBlock nie tylko filtruje wcześniej załadowane treści, ale przede wszystkim blokuje pobieranie reklam, co przyczynia się do zmniejszenia ruchu w sieci. W przeciwieństwie do Adblock Plus, automatycznie instaluje swoje filtry. AdBlock jest również modelem oprogramowania typu open source.

Wtyczka pozwala na tworzenie białych list, dzięki czemu użytkownicy mogą określić, na jakich stronach lub konkretnych kanałach YouTube reklamy będą się pojawiać.

AdBlock wspiera następujące przeglądarki: Google Chrome, Firefox, Safari oraz Opera. Rozszerzenie jest dostępne w 40 językach i udostępniane na licencji GPLv3.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona wtyczki. [dostęp 2016-01-23].