Adaptive Forward Lighting

Adaptive Forward Lighting (AFL)

Adaptive Forward Lighting (AFL), znany również jako Adaptive Front Lighting System (AFS), to nowoczesny system oświetlenia reflektorów w samochodach.

System ten obejmuje reflektory, które mają możliwość dynamicznego lub statycznego doświetlania zakrętów. Oświetlają one drogę w zależności od ruchu kierownicy, dostosowując wiązkę światła do zmieniających się warunków na drodze, takich jak prędkość pojazdu, zakręty, tereny zabudowane, autostrady oraz trudne warunki atmosferyczne, jak deszcz, śnieg czy mgła. Wiązka światła zwiększa widoczność na odległość kilku metrów. Informacje niezbędne do sterowania oświetleniem AFS mogą pochodzić z różnych czujników, takich jak czujniki prędkości, kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie, trajektoria jazdy, żyroskop, GPS czy czujnik opadów. Te dane są przetwarzane w celu określenia przewidywanego kierunku jazdy, co pozwala na z wyprzedzeniem dostosować poziome i pionowe ustawienie wiązki światła, a także na rozszerzenie lub zwężenie kąta świecenia lub wycinanie pewnych fragmentów wiązki (np. tych, które odbijają się od mokrej nawierzchni i mogą oślepiać nadjeżdżające pojazdy). Celem jest dynamiczne ukierunkowanie światła w miejsca, gdzie jest ono najbardziej potrzebne, na przykład w zakrętach.

Szczegółowe techniczne rozwiązania AFS mogą się znacznie różnić, a ich funkcje mogą działać na różne sposoby, realizując jedynie niektóre z dostępnych opcji. Jedną z najpopularniejszych funkcji jest tryb „zakrętowy” (ang. bending, bend lighting), który jest również dostępny w niektórych standardowych światłach mijania. Włącza się on, gdy kierownica jest skręcona w odpowiednim stopniu. Ta funkcja działa w odróżnieniu od specjalnych, dodatkowych statycznych świateł narożnych (ang. cornering), które aktywują się jedynie przy niskich prędkościach jazdy.

== Przypisy ==