Adamov
Adamov (niem. Adamsthal) to miasto znajdujące się w Czechach, w regionie Moraw, w powiecie Blansko, w kraju południowomorawskim. Na dzień 31 grudnia 2003 roku jego powierzchnia wynosiła 377 ha, a liczba mieszkańców osiągnęła 4871.
Położenie
Adamov leży na Morawach, w rejonie Krasu Morawskiego, około 12 km na północ od Brna, u ujścia potoku Křtinského do rzeki Svitava.
Demografia
Źródło: Czeski Urząd Statystyczny
Historia
Historia Adamova od samego początku związana jest z wydobyciem i przeróbką rud żelaza. Jej początki sięgają roku 1360, kiedy to teren ten należał do Čenka Krušiny z Lichtenburka, właściciela zamku Ronov. Po jego bezdzietnej śmierci, majątek przeszedł w ręce margrabiego Moraw Jodoka (czes. Jošt), który zbudował nowy zamek, znany jako Nový hrad.
Pierwotna nazwa osady brzmiała Hamry lub Staré Hamry, co nawiązywało do kuźnicy (hamerni) znajdującej się w tym rejonie. Po śmierci Jodoka, majątek nowohradzki stał się własnością czeskich królów, którzy oddawali go w dzierżawę różnym rodem szlacheckim, w tym Boskowicom oraz rodowi z Kunštátu.
W 1597 roku zmarł Jan Šembera z Boskovic, ostatni męski potomek Černohorských, a jego posiadłości, wraz z ręką córki Katarzyny, przeszły na Maxmiliána z Lichtenštejnu. Po jego bezdzietnej śmierci w 1643 roku, majątek odziedziczył jego bratanek Karol Euzebiusz Liechtenstein. W okresie Liechtensteinów nastąpił rozwój przemysłu.
W 1732 roku miejscowość przyjęła nazwę Adamov na cześć Adama Josefa z Lichtenštejnu, właściciela zakładów przemysłowych.
Znaczny rozwój Adamova oraz przemysłu miał miejsce po roku 1849, kiedy to zbudowano linię kolejową Brno – Česká Třebová.
W 1889 roku w Adamovie powstał pierwszy w Monarchii Austro-Węgierskiej samochód z benzynowym silnikiem czterosuwowym.
W XIX wieku w mieście wzniesiono wiele reprezentacyjnych willi, głównie należących do zamożniejszych mieszkańców Brna.
Po utworzeniu Republiki Czechosłowackiej zakłady adamowskie zostały włączone do Škody. W latach 30. oraz w czasie wojny produkowały na potrzeby wojska. Przy produkcji zbrojeniowej zatrudniano 8 tysięcy pracowników, przy zaledwie 500 mieszkańcach Adamova.
W 1945 roku majątek Škody został upaństwowiony, a w 1947 roku zakłady przemianowano na Adamovské strojírny (ADAST).
Po wojnie liczba mieszkańców wzrosła, a zakłady produkowały maszyny poligraficzne, wyposażenie stacji benzynowych oraz sprzęt mierniczy.
W 1960 roku Adamov został włączony do powiatu Blansko, a w 1964 roku uzyskał status miasta. W kolejnych latach zwiększył się eksport maszyn poligraficznych, ale większy nacisk kładziono na tajną produkcję zbrojeniową, głównie na eksport.
Na początku lat 90. z powodu problemów ekonomicznych nastąpiła zmiana profilu produkcji.