Adamoli-Cattani to włoski samolot myśliwski, który powstał w okresie po I wojnie światowej.
Historia
Maszyna została zaprojektowana przez dwóch włoskich inżynierów, Carlo Adamoliego oraz Enea Cattaniego. Była to najmniejsza konstrukcja myśliwska włoskiej produkcji.
Samolot miał formę dwupłata o całkowicie drewnianej konstrukcji. Został wyposażony w nowoczesny wówczas silnik gwiazdowy „Le Rhône”, którego teoretyczna moc wynosiła 200 KM. Prace nad prototypem rozpoczęto w wytwórni „Farina” w Turynie, a następnie kontynuowano w „Officine Moncenisio” w Condove, gdzie w 1918 roku zbudowano jego prototyp.
Podczas prób fabrycznych okazało się, że silnik nie spełnia oczekiwań, osiągając jedynie moc 160 KM, co skutkowało znacznym niedoborem mocy. W związku z tym zdecydowano o zaprzestaniu dalszych prac nad projektem.
Użycie w lotnictwie
Prototyp samolotu Adamoli-Cattani był wykorzystywany jedynie do prób fabrycznych.
Opis techniczny
Samolot Adamoli-Cattani był dwupłatem o całkowicie drewnianej konstrukcji.
Kadłub miał postać kratownicy pokrytej płótnem. Płaty górny i dolny różniły się długością i były połączone kratownicą, która wykonana była z sztywnych rurek, co stanowiło nowość w tamtym czasie. Z przodu kadłuba umieszczono silnik gwiazdowy chłodzony powietrzem, a za nim znajdowała się jednomiejscowa kabina pilota. W kadłubie zamontowano dwa karabiny maszynowe kal. 7,7 mm.
Podwozie było klasyczne, stałe, z płetwą ogonową.
Napęd stanowił silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, o teoretycznej mocy 200 KM.
Bibliografia
Wiliam Green, Gordon Swanborough: The complete book of fighters: an illustrated encyclopedia of every fighter aircraft built and flown. Londyn: Salamander Book Ltd., 2001, s. 8. ISBN 978-1-84065-269-7. (ang.).