Adam Wroński

Adam Wroński (urodzony w 1850 lub 1851 roku w Krakowie, zmarł 17 grudnia 1915 roku w Krynicy) był polskim skrzypkiem, kompozytorem, dyrygentem oraz pedagogiem.

Życiorys

Na początku swojej edukacji Wroński uczęszczał do Szkoły Śpiewu i Muzyki Instytutu Technicznego w Krakowie, gdzie uczył się pod okiem I. Wójcikiewicza, P. Studzińskiego i J. Blaschkego. Następnie swoje umiejętności rozwijał w Konserwatorium Wiedeńskim. Pierwsze artystyczne osiągnięcia zdobył podczas służby wojskowej, początkowo jako skrzypek w orkiestrze 70. Pułku Piechoty w Wiedniu, a potem jako kierownik orkiestry wojskowej 40. Pułku Piechoty w Krakowie, którą prowadził również po zakończeniu służby. Dzięki wsparciu Władysława Żeleńskiego udało mu się założyć nową orkiestrę symfoniczną, z którą występował w Teatrze Starym w Krakowie, akompaniując do sztuk teatralnych oraz rozrywkowych w antraktach. W 1875 roku zorganizował własną orkiestrę zdrojową w Krynicy, która szybko zyskała popularność, przyciągając kuracjuszy różnorodnym programem muzycznym od rana aż do wieczora. Od 1895 roku angażował się w popularyzację muzyki polskiej w mniejszych miejscowościach Galicji Wschodniej, takich jak Sambor i Kołomyja, a w 1897 roku objął stanowisko dyrygenta orkiestry teatralnej we Lwowie. Pomimo licznych przeprowadzek, każdy sezon letni spędzał w ukochanej Krynicy, gdzie zmarł w 1915 roku.

W trakcie swojej kariery muzycznej Wroński zajmował wiele kierowniczych stanowisk, był m.in. dyrektorem Towarzystwa Muzycznego w Kołomyi i Samborze oraz orkiestry i szkoły muzycznej Towarzystwa Przyjaciół Muzyki „Harmonia” w Krakowie. Jako skrzypek występował w zespołach kameralnych z takimi artystami jak Jan Ostrowski, Józef Adamowski czy Marcelina Czartoryska.

W jego twórczości można dostrzec wyraźne wpływy muzyki wiedeńskiej, co przyczyniło się do jego przydomka „polski Strauss” (obok Leopolda Lewandowskiego i Fabiana Tymolskiego). Był niezwykle płodnym kompozytorem, stworzył ponad 250 dzieł, głównie utworów fortepianowych tanecznych (walce, mazury, polonezy, galopy, kadryle), ale również fantazje, uwertury, marsze, pieśni solowe i chóralne oraz wodewile.

Wybrane kompozycje

  • Weselne dźwięki: walce na fortepian
  • Na wyżynku: mazury na fortepian
  • Marsz myśliwski: skomponowany na fortepian
  • Lutnia polska: zbiór pieśni narodowych na fortepian
  • Diabeł: galop na fortepian
  • Białe róże: walce na fortepian
  • Kontredanse z czartowskiej ławy
  • Wspomnienie z Krynicy: polka na fortepian
  • Marsz żałobny J. I. Kraszewskiego – skomponowany z okazji pogrzebu Józefa Kraszewskiego
  • Wspomnienia balowe: kadryl na fortepian
  • Na falach Wisły: walce na fortepian
  • Hucułeczka: polka na fortepian
  • Do Śniatyna kucykami: galop na fortepian
  • Warszawianka: polka-mazurka na fortepian
  • Na rowerze: galop na fortepian
  • Pożegnanie Krakowa: mazurek na skrzypce i fortepian
  • Tęsknota: piosenka z towarzyszeniem fortepianu
  • Zuch Stach: mazur na fortepian
  • Do Poznania: mazury na fortepian
  • Nad Prutem: dumka i kołomyjka na fortepian
  • W majową noc: piosenka na sopran z akompaniamentem fortepianu
  • Adela: walce na fortepian
  • Taniec misia – grizzi [sic!] dance
  • Nad morskim okiem: walce na fortepian

Przypisy

Bibliografia

Chmara-Żaczkiewicz Barbara, Wroński Adam, w: Encyklopedia muzyczna PWM, Dziębowska Elżbieta (red.), t. 12, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2012, s. 271

Linki zewnętrzne

Kolekcja poświęcona Adamowi Wrońskiemu w bibliotece Polona