Adam Świerkocz

Adam Mirosław Świerkocz vel Świerkosz

Adam Mirosław Świerkocz, znany również jako Świerkosz, urodził się 15 grudnia 1964 roku w Prudniku. Jest polskim pilotem wojskowym oraz generałem brygady w Wojsku Polskim. Pełnił funkcje dowódcze w 6 Eskadrze Lotnictwa Taktycznego (2001–2004), 32 Bazie Lotniczej (2004–2006) oraz 3 Brygadzie Lotnictwa Transportowego (2007–2008).

Życiorys

W młodości był aktywnym uczestnikiem w klubie łuczniczym KS Obuwnik Prudnik oraz w kolarskim LKS Zarzewie Prudnik.

Wykształcenie

Adam uczęszczał do szkoły podstawowej w Prudniku, a następnie w latach 1979–1983 kształcił się w Liceum Lotniczym w Zielonej Górze, które było filią Ogólnokształcącego Liceum Lotniczego im. F. Żwirki i S. Wigury w Dęblinie. W 1983 roku rozpoczął naukę w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej (Szkoła Orląt) w Dęblinie, gdzie w 1987 roku uzyskał tytuł pilota klucza lotniczego. W 1988 roku ukończył kurs pilotów samolotów MiG-21 w Centrum Doskonalenia Lotniczego.

Od 1 lutego 1995 do 19 sierpnia 1997 roku studiował w Akademii Obrony Narodowej w Warszawie. W 2000 roku ukończył studia podyplomowe z zakresu obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego w Akademii Bydgoskiej. W latach 2000–2001 był uczestnikiem Podyplomowego Studium Dowódczo-Sztabowego w Akademii Dowódczo-Sztabowej (Joint Services Command and Staff College) w Bracknell w Wielkiej Brytanii, a w latach 2006–2007 studiował w Akademii Wojennej Wojsk Lotniczych United States Air Force (Air War College) na Maxwell Air Force Base w Montgomery w Stanach Zjednoczonych.

Służba wojskowa

Adam rozpoczął swoją służbę wojskową jako pilot w 1987 roku w 26 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego w Zegrzu Pomorskim (2 Korpus Obrony Przeciwlotniczej). 22 listopada 1987 roku uzyskał stopień podporucznika. Od lipca 1993 roku był starszym pilotem w 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu. Po ukończeniu Akademii Obrony Narodowej w 1997 roku został zastępcą dowódcy eskadry w 7 plbr, a później szefem strzelania powietrznego pułku. W 1997 roku brał udział w ćwiczeniach „Orli Szpon”. Po restrukturyzacji pułku, od 12 stycznia 2000 roku pełnił funkcję zastępcy dowódcy 7 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, która została przydzielona do NATO jako siły szybkiego reagowania. Był jednym z pięciu polskich pilotów, którzy uzyskali status „Combat Ready” w programie szkoleniowym z instruktorami z USA, Wielkiej Brytanii i Kanady. Jako instruktor szkolił pozostałych członków eskadry i brał udział w ćwiczeniach „Cooperative Banners” oraz „Nam”.

W latach 2001–2004 dowodził 6 Eskadrą Lotnictwa Taktycznego w Powidzu. W 2002 roku uczestniczył w ćwiczeniach „Strong Resolve”. Na mocy decyzji ministra obrony narodowej Jerzego Szmajdzińskiego, 19 lutego 2004 roku objął dowództwo 32 Bazy Lotniczej w Łasku, gdzie uzyskał stopień pułkownika. Współorganizował polsko-amerykańskie szkolenie dotyczące obsługi samolotów F-16. W 2004 roku brał udział w ćwiczeniach „Sentry White Falcon”, a w 2005 roku w „Poland Hawk”. W 2005 roku uczestniczył w uroczystości upamiętniającej Szczepana Walkowskiego w Wieruszowie oraz był pomysłodawcą międzynarodowego Pikniku Lotniczego Łask-Buczek. Po zakończeniu dowodzenia 32 Bazą Lotniczą 25 maja 2006 roku, przeszedł do rezerwy kadrowej MON i rozpoczął naukę w Studium Polityki Obronnej w Akademii Wojennej Wojsk Lotniczych w Maxwell Air Force Base. W uroczystości pożegnalnej obecni byli m.in. politycy i lokalne władze.

15 sierpnia 2007 roku został awansowany przez prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego na stopień generała brygady. Dzień później objął dowództwo 3 Brygady Lotnictwa Transportowego. Organizował kursy dla polskich lotników przygotowujących do obsługi samolotów C-130 Hercules. W trakcie jego służby w 3 BLTr miała miejsce katastrofa samolotu CASA C-295 M w Mirosławcu 23 stycznia 2008 roku. Świerkocz, który był na pokładzie, opuścił go na półtorej godziny przed wypadkiem. 21 lutego 2008 roku w Lipsku wziął udział w uroczystościach pogrzebowych Roberta Kuźmy, dowódcy załogi samolotu CASA. Jako dowódca garnizonu w Powidzu podpisał porozumienie ze starostą gnieźnieńskim o współpracy cywilno-wojskowej w zakresie monitorowania sytuacji kryzysowych.

Adam Świerkocz jest pilotem wojskowym klasy mistrzowskiej z ogólnym nalotem 1500 godzin. Latał na samolotach MiG-21, Su-22 oraz wykonywał loty zapoznawcze na F-16 i PZL M28 Bryza. Brał udział w szkoleniach oraz ćwiczeniach lotniczych w USA, Wielkiej Brytanii, Danii, Norwegii, Turcji, Grecji i Włoszech. Z dniem 30 maja 2008 roku przeszedł do rezerwy.

Działalność pozasłużbowa

W wrześniu 2009 roku w Koninie uczestniczył w organizacji pierwszych mistrzostw Polski dzieci z domów dziecka w piłce nożnej. W 2021 roku pomógł w realizacji rockowej piosenki edukacyjnej „Chcę być pilotem” w projekcie muzycznym Rockozaur, która opowiada o pracy pilotów wojskowych. Teledysk do utworu powstał w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Życie prywatne

Adam był dwukrotnie żonaty. Jego pierwszą żoną była Małgorzata Wąsacz, nauczycielka przedszkola w Witkowie, z którą ma dwoje dzieci. Mieszkali wspólnie w Witkowie. W 2008 roku założył firmę konsultingową. Jego obecną żoną jest Katarzyna, z którą ma dziecko i zamieszkują w Rokietnicy koło Poznania. Posiada także dom w Prudniku. Interesuje się sportem, muzyką, łowiectwem oraz lataniem na samolotach ultralekkich.

Awanse

  • podporucznik – 22 listopada 1987
  • porucznik
  • kapitan
  • major
  • podpułkownik – 2001
  • pułkownik – 2004
  • generał brygady – 15 sierpnia 2007

Ordery i odznaczenia

  • Brązowy Krzyż Zasługi – 1 sierpnia 2002
  • Srebrny Krzyż Zasługi – 2 lipca 2005
  • Odznaka Pilota Wojskowego
  • Odznaka skoczka spadochronowego wojsk lotniczych
  • Odznaka pamiątkowa 6 Eskadry Lotnictwa Taktycznego, ex officio
  • Odznaka pamiątkowa 32 Bazy Lotniczej, ex officio
  • Odznaka pamiątkowa 3 Brygady Lotnictwa Transportowego, ex officio

Garnizony w przebiegu służby

Dęblin (1983–1987) → Zegrze Pomorskie (1987) → Powidz (1993–1995) → Warszawa (1995–1997) → Powidz (1997–2000) → Bracknell (Wielka Brytania) (2000–2001) → Powidz (2001–2004) → Łask (2004–2006) → Montgomery (Stany Zjednoczone) (2006–2007) → Powidz (2007–2008)

Publikacje

Adam Świerkocz ma na swoim koncie kilka publikacji w czasopismach dotyczących tematyki wojskowej i lotniczej:

  • Adam Świerkocz: Wczoraj, dziś i jutro lotnictwa myśliwsko-bombowego, „Przegląd Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej”, nr 11, 1996, s. 19–27.
  • Adam Świerkocz: Renegade w Łasku: działania antyterrorystyczne, „Wiraże: magazyn Wojsk Lotniczych i Obrony Powietrznej”, nr 4, 2006, s. 12–13.

Przypisy

Bibliografia

Krzysztof K. Komorowski, Kronika Wojska Polskiego 2007, Warszawa: Fundacja Polonia Militaris, 2008, ISSN 1734-2317.

Linki zewnętrzne

32. Baza Lotnictwa Taktycznego [dostęp 2024-11-18]