Adam Rzepecki

Adam Rzepecki (urodzony 4 grudnia 1950 roku w Krakowie) to polski artysta zajmujący się performansem, a także tworzeniem rzeźb i instalacji, fotografią, filmem, malarstwem, grafiką oraz rzeźbą.

Życiorys

W latach 1973–1979 studiował historię sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jego nauczycielem był profesor Mieczysław Porębski, który znacząco wpłynął na artystyczny rozwój Rzepeckiego.

Na początku swojej kariery artystycznej Rzepecki zajął się fotografią, tworząc m.in. dzieło zatytułowane Autoportret w 1979 roku. Od września 1978 do grudnia 1981 roku, z ramienia członków Grupy Twórczej SEM, prowadził Jaszczurową Galerię Fotografii w Krakowie, gdzie współpracował z artystami takimi jak Zbigniew Warpechowski, Andrzej Partum, Jerzy Bereś, Władysław Kaźmierczak oraz Ewa Partum. W galerii miała również miejsce jedna z pierwszych wspólnych wystaw Łodzi Kaliskiej podczas Forum Fotografii Ekspansywnej w październiku 1979 roku.

W 1979 roku Rzepecki, wspólnie z Marek Janiakiem, Andrzejem Kwietniewskim, Andrzejem Świetlikiem oraz Andrzejem „Makarym” Wielogórskim, założył grupę Łódź Kaliska. Od początku lat 80. grupa rozwijała tzw. Kulturę Zrzuty. Rzepecki często występował jako performer w ramach działań dokamerowych, jak np. w pracy Sztuka męska i inne (1980). Jest także autorem haseł, które współtworzyły Kulturę Zrzuty w latach 80., takich jak: „Artyście trzeba wierzyć na słowo”, „przepraszam pt. społeczeństwo za chwilową nieobecność w sztuce”, „Z trudem, aczkolwiek konsekwentnie, udaję artystę 19.06.89”, „Życie jest poważne, chyba Sztuka musi być radosna albo i nie”.

Rzepecki jest również autorem Projektu Pomnika Ojca Polaka (1981), uznanego za pierwszą polską pracę o tematyce genderowej, która kwestionuje kulturowe schematy postrzegania płci.

W latach 90. był współzałożycielem grupy Stacja Pi (Rzepecki, Zygier, Pochrzęst, Filas). Etap ten jego działalności artystycznej został uhonorowany wystawą pt. Stacja PiStacja. Ty idź żebrać, a my cię wylansujemy (2024, Bunkier Sztuki, Kraków).

Twórca kontrowersyjnej pracy „Matki Boskiej z domalowanymi wąsami” (1982), która zyskała szerszy rozgłos po wystawie „Irreligia” w Atelier 340 Muzeum w Brukseli (2001). Uczestniczył także w wielu wystawach, takich jak: Wystawa dla krasnoludków (1985), Feminismus (2006, II Łódź Biennale, Łódź), Preferuję bardziej zrzutę niż kulturę (2013, BWA Sokół, Nowy Sącz), Xoted/Kywdo (2018, Galeria Bielska BWA) oraz Stary Rzepecki patrzy na młodego Rzepeckiego (2020, Bunkier Sztuki, Kraków).

Obecnie Adam Rzepecki nadal współpracuje z Grupą Łódź Kaliska. Jego indywidualne prace są reprezentowane przez Galerię Dawida Radziszewskiego w Warszawie (wcześniej Galeria Pies w Poznaniu).

Jego dzieła znajdują się w zbiorach CSW Zamek Ujazdowski, Zachęty Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Sztuki w Łodzi oraz w Sammlung Verbund w Wiedniu.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona Łodzi Kaliskiej

Adam Rzepecki – culture.pl

Przeczytaj u przyjaciół: