Adam Regiewicz

Adam Regiewicz

Adam Regiewicz (urodzony w 1972 roku w Zabrzu) to profesor zwyczajny oraz doktor habilitowany nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, filolog oraz filmoznawca. Pełni funkcję dyrektora Instytutu Literaturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie. Jego prace koncentrują się na komparatystyce kulturowej. Był inicjatorem badań nad mediewalizmem w popkulturze oraz audioantropologią odgłosów w polskiej literaturze. Ponadto rozwijał temat kerygmatyczności w literaturze oraz badania związane z audiowizualnością literatury.

Życiorys

12 grudnia 2000 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną Wizerunek heretyka w średniowiecznym piśmiennictwie polskim. Habilitację uzyskał 8 czerwca 2010 roku, na podstawie oceny dorobku naukowego oraz pracy Ślady obecności średniowiecznego wizerunku inkwizytora i Civitas Diaboli w polskiej literaturze fantasy po roku 1989. 9 maja 2018 roku otrzymał tytuł profesora w dziedzinie nauk humanistycznych. Został zatrudniony jako profesor nadzwyczajny w Instytucie Filologii Polskiej na Wydziale Filologicznym i Historycznym Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie.

Od 2019 roku pełni rolę profesora w Instytucie Literaturoznawstwa na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie.

Adam Regiewicz jest również autorem powieści kryminalnych, takich jak: Kamienica przy Antycznej (2017), Ucieczki Jakuba Krafta oraz trylogii Hubertus, Krojcok i Krampus, której akcja toczy się w Zabrzu (2021).

Publikacje

  • Wizerunek heretyka w średniowiecznym piśmiennictwie polskim, Katowice 2001.
  • Ślady obecności średniowiecznego wizerunku inkwizytora i civitas diaboli w polskiej literaturze fantasy po roku 1989, Zabrze-Racibórz 2009.
  • Kino a kultura w świetle antropologii współczesnej. Próba interpretacji kerygmatycznej, Lublin 2011, (ss. 221).
  • Mediewalizm wobec zjawisk audiowizualnych i nowych mediów, Warszawa 2014, (ss. 279).
  • Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania (Ćwiczenia z poszukiwania sensu), Kraków 2015 (ss. 274).
  • Kerygmatyczne figury interpretacji, Kraków 2016 (ss. 296).
  • Pomiędzy zbrodniami. Komparatystyka na tropie kryminału, Gdańsk 2017 (ss. 540).
  • Szkice o pożytkach z retoryczności teorii literatury i o niepokojach z nią związanych, Kraków 2018, (ss. 364).
  • [współautorstwo z J. Warońską] Widowiskowość i audiowizualność w dobie ponowoczesności, Częstochowa 2012, (ss. 360).
  • [współautorstwo J. Warońska, A. Żywiołek] Muzyka w czasach ponowoczesnych, Częstochowa 2013, (ss. 422).
  • [współautorstwo z Grażyna Pietruszewska – Kobiela, Bogusława Bodzioch-Bryła] Literatura-nowe media. Homo irretitus w kulturze literackiej XX i XXI wieku, Częstochowa, II wydanie – Toruń, 2015, (ss. 532).
  • [współautorstwo G. Pietruszewska-Kobiela, G. Stachyra, A. Żywiołek] Polityczność mediów, Toruń 2015 (ss. 320).
  • [współautorstwo B. Bodzioch-Bryła, L. Dorak-Wojakowska, M. Kaczmarczyk] Przepływy, protezy, przedłużenia… Przemiany kultury polskiej pod wpływem nowych mediów po 1989 roku, Kraków 2015, (ss. 459).
  • [współautorstwo P. Kasprzak, P. Kołodziej, Z.A. Kłakówna, J. Waligóra] Edukacja w czasach cyfrowej zarazy, Toruń 2016 (ss. 384).
  • [współautorstwo: G. Pietruszewska-Kobiela, Ł. Sasuła] Religijność nowych mediów, Toruń 2017.

Przypisy