Adam Płachciak (urodzony 9 maja 1961) to polski duchowny zielonoświątkowy, teolog oraz politolog, pełniący funkcję pastora w Kościele Zielonoświątkowym w Jeleniej Górze. Jest doktorem habilitowanym nauk społecznych oraz nauczycielem akademickim na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.
Życiorys
W 1986 roku ukończył Chrześcijańską Akademię Teologiczną w Warszawie oraz studia podyplomowe z religioznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. W tym samym roku rozpoczął pracę jako nauczyciel historii w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Lwówku Śląskim. W latach 1995–2005 wykładał teologię Nowego Testamentu na WSTS w Warszawie.
16 stycznia 2003 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną „Religijność więźniów a problematyka Misji Więziennej Kościoła Zielonoświątkowego w Polsce”, co zaowocowało uzyskaniem stopnia doktora nauk teologicznych w zakresie teologii praktycznej. 13 maja 2016 roku uzyskał habilitację na podstawie cyklu publikacji dotyczących politologicznych oraz aksjologicznych aspektów rozwoju zrównoważonego. Od 2005 roku pracuje w Katedrze Nauk Społecznych na Wydziale Ekonomii, Zarządzania i Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Jego zainteresowania obejmują etykę środowiskową, historię filozofii, logikę oraz myśl polityczną.
Pełni rolę pastora w Kościele Zielonoświątkowym w Jeleniej Górze.
Poglądy
Utożsamianie socjalizmu wyłącznie z nieefektywną gospodarką i słabym zarządzaniem jest nieuzasadnione. Przykładem może być brytyjski model socjalizmu, który był ściśle związany z wartościami. Bycie socjalistą wiązało się z podejmowaniem decyzji na podstawie istniejących norm i zasad moralnych, a nie z dążeniem do zmian rewolucyjnych. Brytyjski socjalizm etyczny miał odpowiednio dopasowaną teorię przemian społecznych, co ilustruje koncepcja Tony’ego Blaira oraz jego Nowej Partii Pracy, która podkreślała znaczenie wartości takich jak sprawiedliwość społeczna, solidarność międzynarodowa, demokracja oraz wolność. Celem projektu Blaira, znanego jako „trzecia droga”, była kompleksowa modernizacja państwa i dostosowanie go do zmieniających się warunków globalnych.
W społeczeństwie postindustrialnym, obok tradycyjnych zjawisk takich jak niepewność i wypadki, pojawiły się nowe formy ryzyka, które nie są związane z siłami przyrody. Im bardziej ludzie pragnęli dominować nad naturą, tym bardziej wymykała się ona spod ich kontroli, co prowadziło do destrukcyjnych konsekwencji (np. wybuch reaktora w Czarnobylu, wyciek toksycznych substancji w Bhopalu, epidemia AIDS, efekt cieplarniany oraz zmiany klimatyczne, a także kryzysy na rynkach finansowych).
Publikacje
- 2004: Świat Berkeleya jako epifania Boga. „Przegląd Religioznawczy”. Nr 2, s. 37-42.
- 2007: Zrównoważony rozwój na tle wybranych dylematów moralnych współczesnych społeczeństw zachodnich. „Gospodarka a Środowisko”. Nr 7, s. 87-98.
- 2007: A. Płachciak: Maksa Webera koncepcja etyki protestanckiej jako źródła kapitalizmu. W: Wpływ społecznej odpowiedzialności biznesu i etyki biznesu na zarządzanie przedsiębiorstwami. pod red. Przemysława Kulawczuka i Andrzeja Poszewieckiego. Warszawa, s. 191-200.
- 2011: Utopistyczny wymiar rozwoju zrównoważonego. „Annales. Etyka w życiu gospodarczym”. 14 (1), s. 89–98.
- 2013: A. Płachciak, T. Borys: Kultura jako problem filozofii: księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Janowi Kurowickiemu.
- 2014: Lebensqualität im Grenzraum: Stärkung grenzüberschreitender Verflechtungen für eine nachhaltige Regionalentwicklung und -planung. Tadeusz Borys i Robert Knippschild (redaktorzy).
- 2015: A. Płachciak: Rozwój zrównoważony w polityce brytyjskiej Nowej Partii Pracy. Monografie i Opracowania nr 254.
- 2018: Rogala Piotr: A. Płachciak: Od statystyki do jakości życia. Księga jubileuszowa dedykowana profesorowi Tadeuszowi Borysowi.
Przypisy
Bibliografia
Adam Płachciak: Autoreferat przedstawiający opis osiągnięć i dorobku naukowego w zakresie politologicznych i aksjologicznych aspektów rozwoju zrównoważonego. Jelenia Góra – Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015.