Adam Mazur
Adam Mazur (urodzony 18 lutego 1977 roku w Warszawie) to polski historyk sztuki, krytyk, kurator oraz amerykanista.
Życiorys
Specjalizuje się w sztuce współczesnej, historii oraz krytyce fotografii. Ukończył studia na kierunku Historia Sztuki na Uniwersytecie Warszawskim. W grudniu 2008 roku obronił pracę doktorską zatytułowaną Fotografia w rozszerzonym polu. Społeczne i artystyczne użycia fotografii w Polsce na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Na jej podstawie powstała książka Historie fotografii w Polsce 1839–2009, która zdobyła nagrodę w LV Konkursie im. ks. prof. Szczęsnego Dettloffa na prace naukowe młodych historyków sztuki. Od 2013 roku prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.
W latach 1999–2004 był redaktorem magazynu „Fototapeta”. Należy do zespołu „Krytyki Politycznej”, a także do Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Stowarzyszenia Historyków Fotografii. W okresie 2002–2013 pracował w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, najpierw jako asystent Milady Ślizińskiej, a następnie od 2005 roku jako samodzielny kurator, a w latach 2004–2013 pełnił funkcję redaktora naczelnego magazynu „Obieg”.
W latach 2005–2013 wykładał również w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie oraz na Muzealniczych Studiach Kuratorskich na Uniwersytecie Jagiellońskim. W 2013 roku wspólnie z Jakubem Banasiakiem oraz Karoliną Plintą założył magazyn „Szum”, którego redaktorem naczelnym był do 2017 roku. W 2018 roku został laureatem Nagrody Krytyki Artystycznej im. Jerzego Stajudy (razem z Jakubem Banasiakiem i Karoliną Plintą). W tym samym roku zakończył współpracę z pismem „Szum”.
W 2018 roku założył internetowy magazyn „Blok”. Od listopada 2022 roku jest dyrektorem łódzkiej miejskiej instytucji kulturalnej InLodz21.
Był kuratorem wielu wystaw zbiorowych, w tym m.in.:
- Po końcu fotografii (2018)
- Centralna, Środkowo-Wschodnia (2017)
- Zdjęcie miasta. Fotografia warszawska i praktyki pokrewne (2013)
- Świat nie przedstawiony (2012)
- Schizma. Sztuka polska lat dziewięćdziesiątych (wspólnie z Aleksandrą Berłożecką, Aleksandrą Jach i Dominikkiem Kuryłkiem) (2009)
- Efekt czerwonych oczu (2008)
- Wenus (2008)
- Nowi dokumentaliści (2006)
Był także kuratorem wystaw indywidualnych takich artystów jak m.in. Paweł Althamer, Nicolas Grospierre, Aneta Grzeszykowska, Konrad Pustoła, Wojciech Wilczyk oraz Artur Żmijewski.
W 2009 roku opublikowano książkę Kocham fotografię, która jest zbiorem jego tekstów dotyczących fotografii. W tym samym roku ukazało się jej drugie, rozszerzone i poprawione wydanie.
Publikacje
Historie fotografii w Polsce 1839–2009, Kraków: Fundacja Sztuk Wizualnych, 2009, ISBN 978-83-928967-2-2.
Kocham fotografię: wybór tekstów 1990–2009, Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, 2009, ISBN 978-83-928864-1-9 (wyd. I), ISBN 978-83-928864-0-2 (wyd. II).
Decydujący moment. Nowe zjawiska w fotografii polskiej po 2000 roku, Kraków: Karakter, 2012, ISBN 978-83-62376-20-9.
Wiesław Borowski. Zakrywam to, co niewidoczne, wywiad-rzeka, rozmowa Adam Mazur i Ewa Toniak, Warszawa: Stowarzyszenie 40 000 Malarzy, 2014, ISBN 978-83-936015-7-8.