Adam Marczyński (24 grudnia 1908 w Krakowie – 13 stycznia 1985 tamże) był polskim malarzem oraz grafikiem.
Od 1950 roku pełnił funkcję profesora na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie.
Życiorys
Ukończył studia w 1936 roku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie uczył się w pracowniach Władysława Jarockiego oraz Ignacego Pieńkowskiego. Podróżował do Francji i Hiszpanii. Był związany z Grupą Krakowską, z którą brał udział w wielu wystawach. Jego podejście do zadań sztuki oraz zagadnień formy było bliskie koncepcjom Marii Jaremy oraz Henryka Wicińskiego. W 1957 roku uczestniczył w reaktywacji tej grupy. Jego działalność w Stowarzyszeniu była czasami źródłem ostrych konfliktów z Tadeuszem Kantorem oraz jego bezpośrednim otoczeniem. Po 1945 roku, aż do przejścia na emeryturę, pracował w Akademii Sztuk Pięknych, prowadząc pracownię malarstwa. Wśród jego studentów byli m.in. Franciszek Starowieyski, Ewa Lipska, Janusz Orbitowski, Zofia Broniek, Krzysztof Jeżowski, Andrzej Kreütz-Majewski, Iwona Ornatowska, Romuald Oramus, Aleksander Pieniek, Grażyna Borowik oraz Zbigniew Żupnik. Oprócz malarstwa zajmował się także rysunkiem, grafiką (monotypie) oraz scenografią. Jego prace obejmują cenione polichromie kościelne, które powstały w takich miejscach jak Nowy Wiśnicz, Katedra w Tarnowie, Ratułów, Brzesko czy Sokołów Małopolski. Marczyński był również autorem ilustracji do książek, w tym m.in. „Niebieskie kartki” A. Rudnickiego, „Porwanie w Tiutiurlistanie” W. Żukrowskiego, „Pamiętniki Paska” oraz „Niespokojne godziny” I. Jurgielewiczowej.
Stworzył formę kinetyczną o wysokości 8 metrów, która powstała we współpracy z M. Klaus i J. Rakowskim podczas I Biennale Form Przestrzennych w Elblągu w 1965 roku. Rzeźba ta ma ruchome klapki, które poruszają się pod wpływem wiatru, umocowane pionowo do prostokątnych ram. Obiekt ten znajduje się w Parku im. Michała Kajki w Elblągu.
Jego przyrodnim bratem był Antoni Marczyński.
Został pochowany na Cmentarzu Salwatorskim (sektor SC4-A-2).
Nagrody
1957: Wyróżnienie na II Biennale Grafiki w Lublanie.
Przypisy
Bibliografia
Otwarta Galeria. Formy przestrzenne w Elblągu. Przewodnik. Elbląg: Bernardinum, 2015, s. 144–145. ISBN 978-83-92721-7-3.