Adam Clark

Adam Clark

Adam Clark (urodzony 14 sierpnia 1811 roku w Edynburgu, zmarł 23 czerwca 1866 roku w Budzie) był szkockim inżynierem, odpowiedzialnym za budowę Mostu Łańcuchowego w Budapeszcie oraz Tunelu pod Górą Zamkową w tym samym mieście.

Kariera zawodowa

W 1834 roku przybył na Węgry wraz z Istvánem Széchenyim, aby zgromadzić niezbędne maszyny do regulacji koryta Dunaju, po czym powrócił do Szkocji. W 1839 roku uzyskał upoważnienie od Williama Tierneya Clarka (przypadkowe pokrewieństwo nazwisk) do prowadzenia prac budowlanych nad mostem w latach 1842-1849. Następnie osiedlił się na stałe w Węgrzech.

Zaangażowanie w administrację

W 1847 roku pełnił funkcję doradcy w Krajowej Komisji ds. Komunikacji (węg. Országos Közlekedési Bizottság), a w 1848 roku objął stanowisko technicznego doradcy w Ministerstwie ds. Robót Publicznych (węg. Közmunkák Minisztériuma).

Ochrona Mostu Łańcuchowego

Podczas powstania w 1848 roku, gdy austriacki generał Hentzi planował wysadzić Most Łańcuchowy, Clark otworzył śluzy między Dunajem a komorami łańcuchowymi oraz zlecił zniszczenie pomp. W ten sposób komory zostały zalane, co uniemożliwiło umieszczenie w nich beczek z prochem. Hentzi nakazał więc umieścić beczki na powierzchni mostu. 21 maja dokonano wybuchu, ale uszkodzenia były niewielkie, co pozwoliło uratować most.

Budowa Tunelu pod Górą Zamkową

W 1852 roku Clark zaprojektował tunel pod Górą Zamkową, którego budowa była konieczna ze względu na bliską lokalizację Mostu Łańcuchowego. Prace nad tunelem zakończono w 1857 roku.

Zobacz też