Ad Marginem

Ad Marginem

Ad Marginem, pełna nazwa Ad Marginem Press, to rosyjskie wydawnictwo, które powstało w 1993 roku z inicjatywy Aleksandra Iwanowa i ma swoją siedzibę w Moskwie. Jego specjalnością jest wydawanie literatury faktu oraz dzieł filozofów zachodnich z drugiej połowy XX wieku, a także publikacje związane z współczesną kulturą, sztuką i kuratorstwem. Nazwa wydawnictwa, przetłumaczona z łaciny, oznacza „wzdłuż krawędzi”. Początkowo projekt ten miał charakter filozoficzny, a jego pierwsze publikacje w języku rosyjskim obejmowały klasyczne teksty XX wieku, takie jak „Bycie i czas” Martina Heideggera, „Masa i władza” Eliasa Canettiego, „Nadzorować i karać” Michela Foucaulta, „Kino” Gilles’a Deleuze’a, „Dziennik moskiewski” Waltera Benjamina, „S/Z” oraz „Światło obrazu. Uwagi o fotografii” Rolanda Barthesa.

Historia

W 1993 roku Aleksandr Iwanow zainicjował działalność swojego wydawnictwa w piwnicy jednego z budynków w dzielnicy Zamoskworeczje w Moskwie. Rok później, w tym samym miejscu, została otwarta księgarnia „Ad Marginem”. W 1996 roku Michaił Kotomin, student wydziału filologicznego Uniwersytetu Moskiewskiego, objął stanowisko kierownika działu książek w księgarni. Od 1998 roku rozpoczął intensywną pracę w wydawnictwie, początkowo jako menedżer, a później awansował na zastępcę dyrektora oraz redaktora naczelnego.

W 2012 roku Ad Marginem we współpracy z muzeum sztuki współczesnej „Garaż” rozpoczęło projekt wydawniczy, w ramach którego publikowane są prace dotyczące różnych aspektów współczesnej sztuki i kultury, takie jak „O fotografii” Susan Sontag, „Dzienniki” Andy’ego Warhola oraz „Kapitał w XXI wieku” Tomassa Piketty’ego. W 2016 roku, razem ze studiem projektowym ABCdesign, Ad Marginem założyło wydawnictwo A + A, które specjalizuje się w ilustrowanych książkach z różnych gatunków, od literatury faktu dla dzieci po publikacje o sztuce współczesnej i projektowaniu.

Przypisy

Linki zewnętrzne