ACzS-1

ACzS-1 – Radziecki Chronometr Lotniczy

ACzS-1 (ros. АЧС-1) to radziecki chronometr lotniczy, który był produkowany od 1941 do 1992 roku. Zegary te były instalowane w radzieckich samolotach wojskowych, zarówno z napędem tłokowym, jak i odrzutowym, a także w różnych innych urządzeniach, które nie były związane z lotnictwem. Model ACzS-1 dostępny był w kilku wersjach, które oferowały rezerwę chodu wynoszącą dwa lub pięć dni. Niektóre z tych wersji wyposażone były w niezależne wskazanie czasu lotu, stoper oraz wewnętrzne ogrzewanie, które pozwalało na utrzymanie prawidłowego działania zegara w temperaturze do -60 °C. Bez względu na wersję, każdy z tych zegarów posiadał stopsekundę. Mimo zakończenia produkcji, zegar jest nadal używany (dzięki dużym zapasom) w samolotach, takich jak MiG-29. Jego łatwa dostępność w Polsce sprawia, że jest on popularnym obiektem kolekcjonerskim wśród miłośników lotnictwa i zegarmistrzostwa.

Cechy Zegara, Budowa i Uwagi Eksploatacyjne

(ACzS-1M) nominalny czas pracy po nakręceniu wynosi 72 godziny.

Aby zmienić ustawienie wskazówek, należy odciągnąć lewe czerwone pokrętło.

Nakręcenie sprężyny odbywa się przez obrót lewego czerwonego pokrętła w lewo.

W celu zatrzymania (lub włączenia) zegara, należy obrócić prawe pokrętło pusk w lewo (lub w prawo).

Uruchomienie chronografu wymaga naciśnięcia lewego pokrętła 1.2.3.

Aby uruchomić stoper, należy nacisnąć prawe pokrętło 1.2.3.

W przypadku starszego modelu zegara, zaleca się resetowanie stopera i chronografu na godzinie 12, ponieważ silny efekt odrzutu sprężyny może prowadzić do uszkodzenia wskazówek.

Dwie czarne gałki umiejscowione z tyłu to końcówki zasilania ogrzewania 27 V.

Regulacja balansu jest możliwa poprzez otwór zakryty śrubą, znajdujący się u góry po lewej stronie.