Acton Town

Acton Town – stacja metra w Londynie

Acton Town to stacja metra w Londynie, położona w dzielnicy Acton, w borough Ealing. Obsługuje linie Piccadilly oraz District. Stacja znajduje się na skrzyżowaniu ulic Gunnersbury Lane i Bollo Lane i leży w trzeciej strefie biletowej.

Ulokowanie i znaczenie stacji

Stacja ta jest kluczowym węzłem, gdyż tutaj następuje rozwidlenie linii Piccadilly na odgałęzienie kierujące się w stronę lotniska Heathrow oraz Uxbridge. Od strony wschodniej sąsiednią stacją jest Turnham Green, gdzie pociągi Piccadilly zatrzymują się jedynie w godzinach porannych i wieczornych, a następnie kierują się bezpośrednio do stacji Hammersmith, omijając stacje pośrednie. Linia District obsługuje wszystkie stacje. Od strony zachodniej pociągi linii District zatrzymują się na stacji Ealing Common oraz na końcowej Ealing Broadway, gdzie pasażerowie mogą przesiąść się do linii Central oraz National Rail. Następną zachodnią stacją dla nitki Heathrow linii Piccadilly jest South Ealing, natomiast dla nitki Uxbridge – Ealing Common.

Historia

Stacja Acton Town została otwarta 1 lipca 1879 roku przez Metropolitan District Railway (obecnie District Line) pod nazwą Mill Hill Park, jako stacja pośrednia między Turnham Green a Ealing Broadway. 1 maja 1883 roku uruchomiono połączenie z Acton Town do Hounslow Town, które później przekształciło się w nitkę do Heathrow.

23 czerwca 1903 roku Metropolitan District Railway otworzyło nowe naziemne połączenie do Park Royal & Twyford Abbey, które jako pierwsze wykorzystywało trakcję elektryczną zamiast parowej. Istniejące podziemne linie (City and South London Railway, Waterloo and City Railway oraz Central London Railway) były zawsze zasilane elektrycznie. Połączenia do Hounslow oraz do centrum Londynu zostały zelektryfikowane odpowiednio 13 czerwca 1905 oraz 1 lipca 1905 roku.

Również 13 czerwca 1905 roku otwarto krótkie połączenie z South Acton. W 1910 roku przeprowadzono generalny remont stacji, który zakończył się 1 marca zmianą nazwy na obecną.

W latach 1931 i 1932 stacja została przebudowana, aby linia Piccadilly mogła przejąć nitkę do Uxbridge. Nowy projekt architektoniczny, zaprojektowany przez Charlesa Holdena, miał europejski styl, z zastosowaniem cegieł, zbrojonego betonu oraz szkła.

4 lipca 1932 roku linia Piccadilly została przedłużona na zachód z Hammersmith do Ealing Common, a następnie do South Harrow. Na odcinku pomiędzy Ealing Common a South Harrow linia District została całkowicie zastąpiona przez linię Piccadilly, co spowodowało, że pociągi District jeździły jedynie do Hounslow West oraz Ealing Broadway. Rok później przedłużono linię Piccadilly także z Acton Town przez Northfields do Hounslow West. W kolejnych latach nastąpiło wydłużenie nitki do lotniska Heathrow.

Krótki odcinek z Acton Town do South Acton został zamknięty w 1959 roku z powodu niskiej liczby pasażerów. W tym samym czasie rozebrano tory oraz peron dla tej nitki.

Galeria

Bibliografia

R.V.J.Butt, The Directory of Railway Stations, Patrick Stephens Ltd, 1995 ISBN 1-85260-508-1

A. Jowett, Jowett’s Nationalised Railway Atlas, Atlantic Publishing, 2000 ISBN 0-906899-99-0

Linki zewnętrzne

London Transport Museum. [zarchiwizowane z tego adresu (2012-02-14)].