Activision Blizzard

Activision Blizzard, Inc.

Activision Blizzard, Inc., wcześniej znane jako Activision, Inc., to amerykański holding specjalizujący się w produkcji i dystrybucji gier komputerowych oraz filmów. Powstał w 2008 roku w wyniku fuzji Vivendi Games i Activision, z główną siedzibą w Santa Monica w Kalifornii. Od 2015 roku firma była trzecim największym wydawcą gier w Ameryce Północnej i znalazła się w indeksie Standard & Poor’s 500; jej akcje były notowane na giełdzie NASDAQ pod symbolem NASDAQ: ATVI. Activision Blizzard składa się z trzech głównych jednostek: Activision, Blizzard Entertainment i King; wcześniej firma obejmowała także Activision Blizzard Studios oraz Major League Gaming. W 2012 roku osiągnęła status największej firmy w branży gier komputerowych pod względem przychodów, a w 2014 roku zajmowała piątą pozycję. W latach 2017–2021 była liderem w tej dziedzinie w Ameryce i Europie pod względem przychodów oraz kapitalizacji rynkowej. W dniu 13 października 2023 roku Microsoft przejął firmę, czyniąc ją spółką zależną Microsoft Gaming, obok Xbox Game Studios i ZeniMax Media.

Struktura i osiągnięcia

Firma posiada i zarządza dodatkowymi studiami w ramach Activision, takimi jak Infinity Ward, Treyarch i Sledgehammer Games, a jej tytuły ustanowiły wiele rekordów sprzedaży podczas premier. Na przykład Call of Duty: Black Ops III zarobiło 550 milionów dolarów w ciągu weekendu otwarcia w 2015 roku, co uczyniło ją grą z największą premierą w tym roku. Do własności intelektualnej Activision Blizzard należą znane marki gier komputerowych, takie jak Call of Duty, Tony Hawk, Guitar Hero, Skylanders, a także World of Warcraft, StarCraft, Diablo, Hearthstone i Overwatch od Blizzard Entertainment; Candy Crush Saga, Pet Rescue Saga i Farm Heroes Saga produkowane przez King.

Historia powstania i rozwój

Początkowo, Activision była w większości własnością francuskiego konglomeratu Vivendi SA (61%). Fuzja Activision i Vivendi Games, ogłoszona 2 grudnia 2007 roku, opiewała na kwotę 18,9 miliarda dolarów i zakończyła się 9 lipca 2008 roku. Spółka uznała, że połączenie stworzyło „największego i najbardziej dochodowego wydawcę gier komputerowych na świecie”. Dnia 26 lipca 2013 roku Activision Blizzard ogłosił plan oddzielenia się od koncernu Vivendi, wykupując od niego ponad 600 milionów akcji za łączną sumę 8,2 miliarda dolarów. W wyniku tej transakcji firma uzyskała niezależność i wzmocniła swoją pozycję na rynku. Choć pierwotnie planowano zakończenie transakcji we wrześniu, ostatecznie sfinalizowano ją 15 października 2013 roku.

Kontrowersje i zarzuty

Firma borykała się z wieloma kontrowersjami, w tym oskarżeniami o naruszenia patentowe i niewypłacanie tantiem. W lipcu 2021 roku kalifornijski Departament Sprawiedliwego Zatrudnienia i Mieszkalnictwa złożył pozew przeciwko firmie, zarzucając jej molestowanie seksualne oraz dyskryminację pracowników. W efekcie przeprowadzono dochodzenie przez amerykańską Komisję Papierów Wartościowych i Giełd, co doprowadziło do strajków w miejscu pracy oraz rezygnacji wielu pracowników. Firma straciła także sponsorów wydarzeń oraz musiała stawić czoła setkom zarzutów dotyczących nękania.

Przejęcie przez Microsoft

18 stycznia 2022 roku Microsoft ogłosił zamiar zakupu Activision Blizzard za 68,7 miliarda dolarów. Transakcja została sfinalizowana 13 października 2023 roku, co uczyniło Microsoft trzecią co do wielkości firmą zajmującą się grami na świecie, po Tencent i Sony.

Historia

Tło i rozwój

Firma Activision została założona w 1979 roku jako producent gier dla Atari Video Computer System. W 1988 roku rozszerzyła działalność na oprogramowanie niezwiązane z grami, zmieniając nazwę na Mediagenic, lecz przedsięwzięcie zakończyło się niepowodzeniem. W 1991 roku grupa inwestorów pod kierownictwem Bobby’ego Koticka kupiła upadającą firmę i przeprowadziła dużą restrukturyzację, przywracając ją do rentowności do 1997 roku. Kotick zainwestował w rozwój firmy, przejmując około 25 studiów deweloperskich, co przyczyniło się do sukcesów takich jak Tony Hawk, Call of Duty i Guitar Hero.

W 2006 roku, w obliczu rosnącej popularności gier MMO, Kotick zainicjował rozmowy z Vivendi w celu połączenia sił. Fuzja została zaakceptowana w grudniu 2007 roku i zakończona w lipcu 2008 roku, tworząc Activision Blizzard. Choć połączenie nie wpłynęło na autonomię Blizzard, inne jednostki Vivendi zostały zamknięte.

Nowe tytuły i sukcesy finansowe

Po fuzji Activision Blizzard nie wydaje gier pod swoim własnym imieniem, lecz za pośrednictwem swoich oddziałów. W 2009 roku firma osiągnęła 13,3% udziałów w rynku gier w USA oraz 12,3% w Europie i USA. W 2010 roku Bungie podpisało 10-letnią umowę wydawniczą z Activision Blizzard. W 2011 roku Call of Duty: Modern Warfare 3 zarobił 400 milionów dolarów w pierwszych 24 godzinach, co czyni go największym startem rozrywkowym wszech czasów. Rok 2011 to także debiut nowej franczyzy Skylanders, uznanej za nowy gatunek gier komputerowych „toys to life”.

Oddzielenie się od Vivendi i rozwój

W lipcu 2013 roku Activision Blizzard ogłosił plan oddzielenia się od Vivendi poprzez wykup akcji. Proces zakończył się w październiku 2013 roku, a firma stała się niezależna. W 2014 roku Activision Blizzard zadebiutował z Destiny, który ustanowił rekord sprzedaży w dniu premiery, zarabiając ponad 500 milionów dolarów. W 2015 roku spółka znalazła się w S&P 500 i zajęła 96. miejsce w rankingu 100 Najlepszych Pracodawców według Fortune.

Ekspansja i zmiany kadrowe

W miarę jak firma rozwijała się, pojawiały się zmiany kadrowe oraz nowe umowy, jak ta z Walt Disney, dotycząca transmisji Overwatch League. W 2018 roku firma podjęła decyzję o zwolnieniach, które wynikały z reorganizacji oraz optymalizacji kosztów. Activision Blizzard zmierzyło się z krytyką z powodu kultury pracy i oskarżeń o niewłaściwe traktowanie pracowników, co doprowadziło do protestów.

Przejęcie przez Microsoft

W styczniu 2022 roku Microsoft ogłosił zamiar przejęcia Activision Blizzard. Po wielu miesiącach przeglądów i zgód, przejęcie zostało sfinalizowane 13 października 2023 roku. Activision Blizzard stało się częścią Microsoft Gaming, co miało na celu dalszy rozwój i innowacje w branży gier.

Struktura korporacyjna

Holding Activision Blizzard składa się z trzech głównych segmentów: Activision Publishing, Blizzard Entertainment oraz King. Każdy z tych segmentów odpowiada za różne aspekty działalności firmy, od tworzenia gier po e-sport i gry mobilne.

Przychody firmy

W 2008 roku Activision Blizzard osiągnęło przychód w wysokości 3,026 miliarda dolarów. W kolejnych latach przychody rosły, osiągając w 2012 roku najwyższy wynik w historii firmy, wynoszący 4,856 miliarda dolarów. Przychody w kolejnych latach oscylowały wokół tej wartości, co umocniło pozycję Activision Blizzard w branży gier.

Call of Duty Endowment

W 2009 roku Bobby Kotick zapoczątkował działalność organizacji non-profit Call of Duty Endowment (CODE), mającej na celu pomoc weteranom w znalezieniu pracy po służbie wojskowej. Dzięki inicjatywie zatrudniono ponad 100 tysięcy weteranów, co świadczy o społecznej odpowiedzialności firmy.

Procesy sądowe

Activision Blizzard stał w obliczu kilku dużych procesów sądowych, w tym o naruszenia patentowe oraz oskarżenia o molestowanie seksualne. W 2021 roku kalifornijski Departament Sprawiedliwego Zatrudnienia i Mieszkalnictwa złożył pozew dotyczący niewłaściwego zachowania w miejscu pracy, co doprowadziło do szerokiej dyskusji na temat kultury organizacyjnej w firmie.

Uwagi końcowe

Przejęcie przez Microsoft oraz ostatnie kontrowersje wskazują na dynamiczny rozwój i zmiany, z jakimi boryka się Activision Blizzard. W przyszłości firma będzie dążyć do innowacji i poprawy kultury pracy, aby sprostać oczekiwaniom rynku i swoich pracowników.

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Activision Blizzard

Oficjalna strona Activision

Oficjalna strona Blizzard Entertainment

Activision Blizzard w serwisie Gry-Online