Action Learning
Action learning to proces edukacyjny, w którym uczestnicy badają swoje zachowania oraz doświadczenia, aby je doskonalić. Odbywa się to w małych grupach, znanych jako zespoły action learning (Action Learning Sets). Metoda ta jest szczególnie polecana dla dorosłych, ponieważ sprzyja refleksji oraz ponownej analizie działań, co pozwala na lepsze zaplanowanie przyszłych kroków i ich udoskonalenie.
Różnice w podejściu do nauczania
Action learning różni się wyraźnie od tradycyjnych technik nauczania, które skupiają się głównie na przekazywaniu wiedzy i umiejętności. W przeciwieństwie do nich, ta metoda koncentruje się na analizie wykonanych działań, z których wyłania się wiedza prowadząca do poprawy umiejętności oraz jakości przyszłych zachowań. Action learning jest silnie związane z takimi dziedzinami jak: egzystencjalizm, psychologia rozwoju człowieka oraz socjologia nauczania grupowego.
Historia i rozwój metody
Twórcą action learning jest profesor Reginald Revans, który opracował tę metodę w latach 40. XX wieku. Podczas pracy w brytyjskim przemyśle i służbie zdrowia zauważył, że tradycyjne metody nauczania są mało efektywne.
W swoich założeniach, Revans dążył do tego, aby uczący się dostrzegali braki w swojej wiedzy i byli motywowani do ich uzupełniania poprzez odpowiednio zadawane pytania oraz wsparcie innych uczestników z podobnymi problemami. W późniejszym okresie Revans dopracował swoją ideę, którą można podsumować równaniem:
L = P + Q
Gdzie „L” oznacza uczenie się (learning), „P” to tradycyjne metody przekazywania wiedzy (programmed knowledge), a „Q” to pytania, które umożliwiają wgląd w sytuację (questioning).
Pytania w action learning
Dla elementu „Q” sformułowano cztery kluczowe pytania:
- gdzie?
- kto?
- kiedy?
- co?
Oprócz nich istnieją trzy dodatkowe pytania:
- dlaczego?
- jak dużo? (how many?)
- jak wiele? (how much?)
Choć „Q” jest centralnym elementem metody action learning, istnieją bardziej elastyczne jej interpretacje, które przyczyniły się do jej szerokiego rozprzestrzenienia na całym świecie. W książkach Revansa można znaleźć przykłady zastosowania tej metody m.in. w USA, Kanadzie, Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie oraz w Azji.
Współczesne rozwinięcia
Pomysł Revansa jest nadal rozwijany — na przykład dr Richard Hale oraz dr Charles Margerison, którzy od początku swojej kariery byli związani z ideą Revansa, rozwinęli ją, tworząc innowacyjną metodę szkolenia liderów. Ich projekt, Uniwersytet dla liderów, promuje zadawanie pytań (zarówno osobistych, jak i zawodowych) jeszcze przed przyswojeniem wiedzy teoretycznej, co koresponduje z poglądem Revansa, że teoria powinna następować po praktyce.
Literatura
- Chambers, A. and Hale, R, 2007. Keep Walking: Leadership Learning in Action, RHA Publications, UK.
- Davison, R.M., Martinsons, M.G. and Kock, N. 2004. Principles of canonical action research, Information Systems Journal, 14(1), 65-86.
- Kramer, R. 2007. How Might Action Learning Be Used to Develop the Emotional Intelligence and Leadership Capacity of Public Administrators? Journal of Public Affairs Education, 13 (2): 205-230.
- Kramer, R. 2007. Leading Change Through Action Learning. The Public Manager, 36 (3):38-44.
- Marquardt, M. J. 1999. Action learning in action. Palo Alto, CA:Davies-Black.
- Marquardt, M. J. 2004. Harnessing the power of action learning. T+D, 58(6): 26–32.
- Martinsons, M.G. 1998. MBA action learning projects. Hong Kong University Press.
- Pedler, M. (Ed.). 1991. Action learning in practice (2nd ed.). Aldershot, UK: Gower.
- Pedler, M. 1996. Action learning for managers. London: Lemos and Crane.
- Raelin, J. A. 1997. Action learning and action science: Are they different? Organizational Dynamics, 26(1): 21–34.
- Raelin, J. A. 2000. Work-based learning: The new frontier of management development. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Revans, R. 1980. Action learning: New techniques for management. London: Blond & Briggs, Ltd.
- Revans, R. W. 1982. The origin and growth of action learning. Brickley, UK: Chartwell-Bratt.
- Revans, R. W. 1998. ABC of action learning. London: Lemos and Crane.
- Sawchuk, P. H. 2003. Adult learning and technology in working class life. New York: Cambridge University Press.
- Interview with Dr Richard Hale on Action Learning Interviewed by Chris Duckworth, K Learning, KPMG, 14th April 2005.
- Cranier, Stuart. 1999. The 75 Greatest Management Decisions Ever Made. New York: AMACOM Publishing.
- O’Neil, J. and Marsick, V.J. 2007. Understanding Action Learning. NY: AMACOM Publishing.
Linki zewnętrzne
- Revans Center USA – amerykańska organizacja rozwijająca action learning.
- Artykuł Revansa z 1979. (zarchiwizowane z tego adresu 2016-03-28).
- World Institute for Action Learning.