ACT (test)

ACT – American College Testing

ACT (wym.: [eɪ_si_ti]) to skrót od American College Testing (obecnie American College Testing Program), standaryzowanego testu przeznaczonego dla uczniów szkół średnich w Stanach Zjednoczonych. Jego celem jest ocena umiejętności oraz wiedzy przedmiotowej. Podobnie jak test SAT, ACT nie jest obowiązkowym elementem procesu rekrutacji na uczelnie wyższe w USA. Choć nie jest bezpośrednim odpowiednikiem polskiej matury, często bywa porównywany do egzaminu maturalnego z uwagi na swoje standaryzowane podejście. Wynik uzyskany w teście odgrywa kluczową rolę w selekcji kandydatów na studia.

Test ACT został po raz pierwszy wprowadzony w listopadzie 1959 roku jako alternatywa dla testu SAT, który był wcześniej stosowany przez College Board. Początkowo składał się on z czterech części: języka angielskiego, matematyki, czytania oraz wiedzy ogólnej. W lutym 2005 roku dodano dobrowolny test z pisania, co również zostało wprowadzone w teście SAT w marcu tego samego roku. Wszystkie uczelnie w USA akceptują wyniki ACT, jednak różnie oceniają znaczenie standardowych testów (takich jak SAT czy ACT) w kontekście innych kryteriów, takich jak ranking rocznika, uzyskane oceny czy udział w zajęciach pozalekcyjnych.

Cztery główne części testu ACT są oceniane w skali od 1 do 36, a średni wynik stanowi przeciętną ze wszystkich czterech części.

ACT cieszy się szczególną popularnością w stanach Midwestu, górskich i południowych, podczas gdy SAT jest bardziej rozpowszechniony na wschodnim i zachodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Ostatnio jednak można zauważyć rosnące zainteresowanie testem ACT na wschodzie, co jest związane z krytyką systemu SAT, który uznawany jest za mniej efektywny i wiarygodny.

Poniższa tabela ilustruje wyniki testu z ostatniego rocznika szkół średnich z 2009 roku.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Wyniki testów ACT (ang.)