ACN Inc.

ACN, Inc.

ACN, Inc. to globalna firma, która działa według zasad wielopoziomowego marketingu.

Oferuje różnorodne usługi, które różnią się w zależności od regionu, takie jak:

  • telefonia stacjonarna, telefonia internetowa oraz komórkowa
  • internet szerokopasmowy (we współpracy)
  • telewizja (we współpracy)
  • gaz (we współpracy)
  • prąd
  • zabezpieczenia mienia (we współpracy)
  • wsparcie komputerowe (we współpracy)
  • systemy inteligentnych mieszkań (we współpracy)
  • ubezpieczenia samochodowe (we współpracy)

Firma operuje dzięki sieci niezależnych przedstawicieli, którzy prowadzą sklepy internetowe. Oferują oni swoje usługi bezpośrednio klientom, za co otrzymują prowizje oraz premie.

Historia

ACN została założona w Stanach Zjednoczonych w 1992 roku przez Roberta Stevanovskiego, Grega Provenzano oraz bliźniaków Tony’ego i Mike’a Cupiszów.

Działalność rozpoczęła się w 1993 roku pod nazwą American Communications Network. Zaledwie 20 niezależnych przedstawicieli osiągnęło obroty wynoszące dwa miliony USD w pierwszym roku, sprzedając usługi operatora międzystrefowego, LCI. Po pięciu latach LCI zostało przejęte przez Qwest Communications, co zakończyło współpracę z ACN.

W 1998 roku, osiągając przychód na poziomie 98,1 miliona USD, ACN znalazł się na liście 500 najszybciej rozwijających się firm według magazynu Inc.

Ekspansja międzynarodowa ACN rozpoczęła się w czerwcu 1997 roku, gdy firma weszła na rynek kanadyjski.

W 1998 roku ACN rozpoczęło działalność w Europie, zaczynając od Wielkiej Brytanii. Główna siedziba w Amsterdamie została otwarta w 1999 roku, a w kolejnych latach firma zadebiutowała w Niemczech, Holandii, Szwecji oraz Danii.

Latem 2001 roku Norwegia dołączyła do tych krajów, a od 2002 roku ACN działa w Irlandii, Austrii i Włoszech, wprowadzając usługi telefonii komórkowej w Skandynawii.

W 2004 roku ACN weszło na rynek Francji, Belgii, Szwajcarii, Hiszpanii, Portugalii oraz Australii, a w 2006 roku w Nowej Zelandii i Polsce. W następnych latach firma rozszerzyła działalność o Finlandię, Czechy oraz Węgry.

ACN zmieniło również swoją nazwę na akronim ACN, aby lepiej odzwierciedlić swój globalny zasięg.

W 2008 roku firma przeniosła swoją siedzibę z Farmington Hills w Michigan do Concord w Karolinie Północnej.

Obecnie ACN świadczy swoje usługi w 23 krajach, ciągle rozszerzając swoją działalność.

13 grudnia 2008 roku ACN nabyło sprzęt wideotelefoniczny o wartości ponad 50 milionów USD od firmy WorldGate Communications. Było to częścią umowy, w ramach której ACN poprzez swoją spółkę zależną WGI Investors wykupiło zadłużenie WorldGate i nabyło 63% jego akcji.

Firma należy do wielu organizacji związanych ze sprzedażą bezpośrednią, takich jak Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej, Direct Selling Association w USA oraz SELDIA – Europejskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej.

W 2010 roku ACN zajmowało 21 miejsce w rankingu 100 największych sprzedawców bezpośrednich. W 2015 roku, pod względem obrotów, firma znalazła się na 27 miejscu na świecie w tej branży.

Siedziba główna ACN mieści się w Concord w Karolinie Północnej, a pozostałe centra znajdują się w:

  • Amsterdamie – siedziba operacji europejskich
  • Sydney – siedziba operacji na obszarze Pacyfiku
  • Wrocławiu – biuro operacyjne na Europę
  • Åmål – biuro operacji na Skandynawię
  • Seulu – koreańskie biuro operacyjne

Kontrowersje, krytyka

Niezależni przedstawiciele ACN nie otrzymują wynagrodzenia tylko za pozyskiwanie nowych członków. W przypadku braku klientów zgodnie z planem wynagrodzeń, wynagrodzenie nie jest wypłacane. ACN wymaga od nowych przedstawicieli wniesienia opłaty startowej, której wysokość zależy od kraju. Skupienie firmy na sprzedaży usług oraz pozyskiwaniu nowych przedstawicieli często budzi kontrowersje i uważane jest za nieetyczne. Struktura ACN może być mylnie postrzegana jako piramida finansowa, co doprowadziło do licznych procesów sądowych w Stanach Zjednoczonych i innych krajach.

Jak dotąd nie udowodniono ACN działań niezgodnych z prawem w zakresie rekrutacji, a sądy orzekły, że „ACN nie jest piramidą finansową”.

Jeden z niezależnych przedstawicieli ACN został jednak ukarany grzywną w wysokości 15 000 euro za stosowanie fałszywej lub wprowadzającej w błąd reklamy dotyczącej rekrutacji we Francji.

W odpowiedzi na krytykę, przedstawicielka zarządu ACN, Colleen Jones, stwierdziła, że „firma ACN jest świadoma często negatywnych opinii w internecie, jednak nie przywiązuje do nich dużej wagi”.

Materiały szkoleniowe ACN zawierają informacje, że „firma nie gwarantuje dochodów w przypadku braku pozyskiwanych klientów. Sukces Niezależnego Przedstawiciela ACN nie jest gwarantowany, lecz w pełni zależy od osobistych starań. Nie wszyscy Niezależni Przedstawiciele ACN osiągają zyski, a nikomu nie można zapewnić sukcesu”.

Przypisy

Linki zewnętrzne