Ace Combat 04: Shattered Skies
Ace Combat 04: Shattered Skies to symulator lotu bojowego wydany przez Namco na platformę PlayStation 2. Premiera miała miejsce w Japonii 13 września 2001 roku, następnie w USA 1 listopada 2001 roku, a w Europie z innym tytułem, Ace Combat: Distant Thunder, 8 lutego 2002 roku. Gracz przyjmuje rolę pilota o imieniu Mobius 1 i bierze udział w kampanii składającej się z 18 misji, mając do wyboru jeden z 21 dostępnych samolotów bojowych. Każda misja wymaga realizacji różnych celów, takich jak zestrzelenie określonej liczby wrogich jednostek powietrznych lub naziemnych, a także eskortowanie sprzymierzonych jednostek. Fabuła gry jest przedstawiana za pomocą przerywników filmowych stworzonych przez Studio 4°C oraz komunikatów radiowych, które można usłyszeć w trakcie misji. Jest to czwarty tytuł serii Ace Combat i pierwszy na konsolę PlayStation 2.
Powrót do korzeni
Podczas prac nad Ace Combat 04 zespół developerski postanowił wrócić do podstaw serii, co było odpowiedzią na mieszane opinie o trzeciej części, Ace Combat 3: Electrosphere. Zrezygnowano z futurystycznych projektów samolotów oraz ograniczono nacisk na fabułę, koncentrując się na samej rozgrywce. Obawy o reakcję graczy na dodanie animowanych przerywników filmowych były na tyle duże, że zespół starał się nie ujawniać tego faktu przed premierą, jednak ostateczny odbiór był pozytywny.
Rozgrywka
W grze gracz ma do dyspozycji 21 modeli samolotów, które można zakupić. Wśród nich znajdują się zarówno rzeczywiste maszyny, takie jak McDonnell Douglas F-4 Phantom II, jak i prototypy oraz te, które były w fazie produkcji w momencie wydania gry, a także jeden fikcyjny samolot. Każdy z nich dysponuje różnymi zestawami uzbrojenia, a także unikalnym malowaniem, które można odblokować, kończąc wyzwania, zestrzeliwując wrogich asów lub osiągając odpowiednią rangę podczas misji.
Gracz może wybrać poziom trudności, który wpływa na sztuczną inteligencję przeciwników, ich liczbę w trakcie misji oraz ilość obrażeń, jakie mogą zadać zarówno samolotowi gracza, jak i jego przeciwnikom przed zestrzeleniem.
Każdy dostępny samolot ma przypisany zestaw specjalnego uzbrojenia, które należy kupić (z wyjątkiem pierwszego, które jest dostępne od razu po zakupie samolotu) za zdobyte punkty. Raz nabyty ekwipunek można wykorzystywać w dowolnej liczbie misji, podobnie jak zakupione samoloty. Gracz może również sprzedać broń oraz samoloty między misjami, z wyjątkiem początkowego samolotu.
Na końcu każdej misji, po zrealizowaniu celu, gracz otrzymuje punkty w zależności od wydajności w trakcie walki. Brane pod uwagę są czas wykonania misji oraz liczba zestrzelonych celów, w tym dodatkowe. Gracz dostaje ocenę, gdzie E oznacza najniższy, a S najwyższy poziom.
Aby zdobyć wszystkie dostępne samoloty i dodatkowe uzbrojenie, konieczne jest wielokrotne przejście gry lub powtarzanie misji.
Odbiór
Ace Combat 04 zyskało pozytywne recenzje od krytyków, osiągając średnią ocenę 89 na portalu Metacritic. Serwis GameSpot przyznał grze ocenę 8.8/10, chwaląc ją za doskonałe połączenie elementów akcji znanych z poprzednich części serii oraz narracji typowej dla innych gatunków gier. Z kolei IGN oceniło grę na 9.1/10.
Gra osiągnęła także sukces komercyjny, sprzedając do 2008 roku 2 640 000 egzemplarzy.