Accountability

Accountability – definicja i znaczenie

Termin accountability nie ma bezpośredniego odpowiednika w języku polskim, który oddawałby jego złożoność. W dyskusjach naukowych posługujemy się angielskim określeniem, które odnosi się do koncepcji odpowiedzialności, rozliczalności oraz rozrachunku z działań i ich wpływu na otoczenie.

Podstawowe znaczenie accountability w przedsiębiorstwie

Koncepcja accountability zasadniczo odnosi się do obowiązku rozliczania się z otoczeniem za wyniki działania, które wpływają na to otoczenie. Oznacza to stosunkowo prostą relację, w której występuje związek rozliczalności pomiędzy podmiotem, który podlega rozrachunkowi (aktor lub accountor), a osobą odpowiedzialną przed prowadzącym rozrachunek (forum accountability lub accountee). Ta relacja może jednak zawierać wiele zmiennych, które determinują funkcje obydwu stron, wyznaczanych przez formalne lub nieformalne umowy określające ich prawa i obowiązki.

Ewolucja koncepcji accountability w przedsiębiorstwie

Zakres accountability jako rozliczalności przedsiębiorstw zmienia się w zależności od warunków prowadzenia działalności gospodarczej. W ostatnich latach na oczekiwania interesariuszy dotyczące rozrachunku przedsiębiorstw wpływa w dużej mierze koncepcja zrównoważonego rozwoju, która wymaga określenia osiągnięć przedsiębiorstw zarówno w wymiarze finansowym, jak i niefinansowym, w tym w sferze społeczno-środowiskowej.

Definicje accountability w piśmiennictwie naukowym

– tabela poniżej za

Accountability a rachunkowość

Jednym z narzędzi accountability w przedsiębiorstwie jest rachunkowość zrównoważona lub rachunkowość rozwoju zrównoważonego, która poprzez pomiar wyników przedsiębiorstwa wspiera rozrachunek z jego odpowiedzialności wobec interesariuszy, zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych. Rachunkowość ma bowiem zdolność do integrowania różnych poziomów accountability, łącząc wyniki pomiaru ekonomicznego różnych osiągnięć związanych z realizacją zasad zrównoważonego rozwoju.

Przypisy