Accelerate (singel)

„Accelerate” – Informacje o utworze

„Accelerate” to hip-hopowy utwór stworzony na ósmy album studyjny amerykańskiej piosenkarki Christiny Aguilery zatytułowany Liberation (2018). Piosenka powstała w kolaboracji z amerykańskimi raperami Ty Dolla $ignem i 2 Chainzem i została wydana jako pierwszy singel promujący album 3 maja 2018 roku. Nagranie zostało wyprodukowane przez trio: Kanye Westa, Mike’a Deana i Che Pope’a; współproducentami byli Carlton Mays Jr. (znany jako Honorable C.N.O.T.E.), Ernest Brown (pseudonim Charlie Heat), Eric Danchick i Noah Goldstein. Utwór zdobył pierwsze miejsce na liście Billboard Hot Dance Club Songs, trzecie miejsce na liście przebojów Panamy według Monitor Latino, szóste na liście Promusicae Physical/Digital Singles Chart, ósme w Gwatemali (Monitor Latino) oraz dwudzieste drugie w węgierskim zestawieniu Top 40.

Styl i Tematyka

„Accelerate” łączy w sobie elementy hip-hopu, R&B i trapu. Tekst piosenki koncentruje się na empowermencie, a tytułowy zwrot ma seksualny wydźwięk (w refrenie padają słowa: „pospiesz się; pokaż swój wigor, wypełnij mnie”). Krytycy muzyczni przyjęli utwór pozytywnie, choć wśród zwykłych słuchaczy był odbierany mieszanie. Utwór uznano za „antytezę piosenki popowej”, chwaląc jego eksperymentalną kompozycję oraz wysokiej jakości produkcję. W szczególności doceniono wokale Aguilery. W dniu premiery singla opublikowano minimalistyczny, lecz sugestywnie erotyczny wideoklip, który określono jako psychodeliczny z uwagi na jaskrawe, neonowe kolory, chociaż niektóre fragmenty są w czerni i bieli. Recenzenci chwalili zarówno wizerunek Aguilery, jak i techniczne wykonanie klipu. Brytyjski dziennik The Guardian umieścił „Accelerate” wśród stu najlepszych piosenek 2018 roku, a czasopismo Paper – wśród pięćdziesięciu najlepszych nagrań roku.

Informacje o utworze

„Accelerate” to utwór o nieakcentowanej mierze rytmicznej, łączący elementy hip-hopu, R&B i trapu oraz subtelne elektroniczne beaty. W utworze słychać charakterystyczne uderzenia bębna, plemienny podkład rytmiczny oraz raperskie wstawki Aguilery, wspierane przez męski wokal. Melodyjna linia wzbogacona jest o perkusyjny hi-hat. Utwór czerpie inspiracje z old-schoolowego chicagowskiego techno, glitchu, muzyki boogie i electro, a linia basowa nawiązuje do acid house. Outro zostało zaaranżowane w stylu doo-wop. Dziennikarka Allie Jones z Billboard określiła piosenkę jako „wybuchowy klubowy hit”, zwracając uwagę na jej hip-hopową tonację. Singel powstał we współpracy z raperami Ty Dolla $ignem i 2 Chainzem, którzy są również współautorami tekstu. Pozostali autorzy to: Aguilera, Kanye West, Mike Dean, Che Pope, Ernest Brown, Carlton Mays Jr., Bibi Bourelly, Ilsey Juber, Tayla Parx, Kirby Lauryen i Ronald Brown. West był odpowiedzialny za produkcję utworu razem z Deanem i Popem, a Mays Jr., Brown, Eric Danchick oraz Noah Goldstein pełnili funkcje koproducentów. Aguilera przyznała, że podziwia Westa jako artystę i producenta. Raperskie partie 2 Chainza charakteryzują się wyraźną zmianą beatu.

„Accelerate” zawiera sample z utworów „I Like Funky Music” w wykonaniu Uncle Louiego (1979) oraz „I Feel So Good Inside” zespołu The Techniques IV (1971).

W tekście utworu Aguilera pospiesza swojego partnera seksualnego, pragnąc, aby wykazał się namiętnością (refren brzmi: „pokaż swój wigor, wypełnij mnie − tego właśnie chcę”). Tematy poruszane w piosence to seks („kolejny shot; zabieram cię ze sobą do domu”) i empowerment („łap tę forsę, odkryj w sobie moc; dziś cały płoniesz”), co sprawiło, że Bradley Stern z muumuse.com porównał nagranie do singlowego przeboju „Can’t Hold Us Down” (2003). Lucas Villa zwrócił uwagę na feministyczny, „girl-powerowy” wydźwięk tekstu, a utwór traktuje również o wolności i „życiu chwilą”.

Remiksy

Powstał specjalny remiks piosenki w stylu dance, który po raz pierwszy zaprezentowano podczas manifestacji LGBT LA Pride w Los Angeles 10 czerwca 2018 roku. Podczas występu Aguilera zadeklarowała, że remiks dedykowany jest społeczności gejowskiej, a jego powstanie miało związek z obchodami Pride Month. Autorem remiksu był John „J-C” Carr, a Aguilera dograła nowe partie wokalne do tej wersji. 25 czerwca 2018 roku wydano trzy kolejne remiksy autorstwa duetu Dicey & Faraoh.

Wydanie singla

Spekulacje na temat pierwszego singla promującego ósmy anglojęzyczny album Aguilery zaczęły się w jesieni 2014 roku. Krążyły wtedy informacje, że utwór nosi tytuł „Dancing with My Love” i został wyprodukowany przez Aguilerę, Dr. Luke’a, Się oraz Cirkuta, jednak okazały się one fałszywe. Wiosną 2016 roku media doniosły, że nowy singel Aguilery zatytułowany jest „Unless It’s with You” (ten utwór ostatecznie znalazł się na trackliście albumu Liberation). Jako potencjalne tytuły singli wymieniano także „Fall in Line” oraz „Masochist”.

Pod koniec kwietnia 2018 roku Aguilera opublikowała w mediach społecznościowych kilka teaserów zapowiadających nowy materiał muzyczny, z których wynikało, że tytuł kolejnego singla brzmi „Accelerate”, co zgadzało się z wcześniejszymi plotkami. W jednym z klipów promocyjnych pojawił się ciąg cyfr – 5318 – co skłoniło dziennikarzy do spekulacji, że singel ma premierę zaplanowaną na 3 maja. Oficjalna premiera rzeczywiście odbyła się tego dnia o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego letniego. Singel został opublikowany w systemie digital download oraz w serwisach streamingowych, w tym na Spotify. Tego samego dnia „Accelerate” zadebiutował na dziewiątej pozycji ogólnoświatowej listy najchętniej kupowanych singli w serwisie iTunes Store. Następnego dnia uplasował się na pierwszym miejscu w trzynastu krajowych sektorach iTunes Store (w tym w Brazylii, Meksyku i Argentynie), a w dziewięciu innych krajach (m.in. w Hiszpanii, Finlandii i Polsce) znalazł się w Top 10, osiągając także Top 20 w zestawieniu amerykańskim. W USA jego najwyższa pozycja to dwunasta, w Hiszpanii – pierwsza, a na liście międzynarodowej – czwarte miejsce. W początkowej fazie promocji wytwórnia RCA Records nie wysłała piosenki do radia.

4 maja 2018 roku, dzień po oficjalnej premierze, singel zadebiutował na szkockiej liście przebojów, wydawanej przez Official Charts Company, zajmując dziewięćdziesiąte trzecie miejsce, a jego najwyższa pozycja w tym notowaniu to siedemdziesiąta czwarta. W połowie maja piosenka znalazła się na liście Billboard Bubbling Under Hot 100 Singles, na miejscu dwudziestym czwartym. Była również notowana w Kanadzie, na liście Canadian Digital Songs (czterdziesta dziewiąta pozycja). W Wielkiej Brytanii singel plasował się poza Top 50 zestawienia UK Download Chart, ale cieszył się większą popularnością w Hiszpanii, na Słowacji i na Węgrzech, gdzie zajmował kolejno miejsca #6, #20 oraz #22 na listach sprzedaży singli i airplayu. W Indonezji „Accelerate” zdobył szczyt notowania Top Digital Songs, kompilowanego przez organizację LIMA, utrzymując się w Top 10 przez dwa tygodnie (po siedmiu dniach pierwszą pozycję listy przejął kolejny singel Aguilery, „Twice”).

Pod koniec sierpnia 2018 roku utwór uplasował się na pierwszym miejscu na liście Billboard Hot Dance Club Songs, stając się dziesiątym singlem Aguilery, który zdobył szczyt tej listy.

Opinie

Utwór otrzymał przeważnie pozytywne recenzje krytyków, mimo mieszanych reakcji wśród zwykłych słuchaczy. W artykule dla The Guardian Ben Beaumont-Thomas i Laura Snapes stwierdzili, że „Accelerate” to jeden z najlepszych utworów maja 2018 roku, „piosenka przełamująca bariery, ale przebojowa, o magicznej aranżacji dźwiękowej”. Podobnie ocenili go Karolina Babik (allaboutmusic.pl). Munroe Bergdorf, transpłciowa modelka i aktywistka na rzecz praw LGBT, uznała, że nagranie cementuje pozycję Aguilery jako ikony gejowskiej, co poparł redaktor Billboardu, Muri Assunção.

W lipcu 2018 roku na stronie theinterns.net opublikowano przegląd najlepszych utworów roku, w którym „Accelerate” zajęło dziewiąte miejsce. Dziennikarz Sam Murphy dodał, że „żaden inny artysta nie wydał jak dotąd piosenki równie ekscytującej”. W grudniu The Guardian sklasyfikował „Accelerate” jako jedną ze stu najlepszych kompozycji muzycznych 2018 roku, a magazyn Paper przyznał utworowi czterdzieste dziewiąte miejsce w swoim zestawieniu. Portal Pop Hates Flops umieścił singel na pierwszym miejscu listy najlepszych utworów roku, a Helen Payne z Stereoboard wskazała piosenkę jako jedno z siedmiu największych osiągnięć Aguilery.

Recenzje

W recenzji dla muumuse.com Bradley Stern określił „Accelerate” jako „antytezę piosenki popowej”, sprzeczny, kontrowersyjny i „agresywnie niepodległy” utwór. Chwalił singel za jego nieoczywisty charakter, konkludując, że jest „dziwny”, ale „świeży”, a jego eksperymentalny charakter czyni go znacząco różnym od poprzednich przebojów Aguilery (np. „Hurt”). Jon Caramanica, krytyk z The New York Times, uznał piosenkę za „fantastycznie dziwną, poskładaną z odrębnych członów”, doceniając rytmiczny rap 2 Chainza oraz stonowany wokal Aguilery. Raisa Bruner z Time chwaliła nagranie jako punkt zwrotny w karierze Aguilery, ponieważ odbiega od typowego popowego brzmienia. Cole Delbyck z Huffington Post zauważył, że „Accelerate” to „muzyczna reinwencja”, przypominająca klasyczne nagrania wykonawczyni. Delbyck zasugerował, że singel „wart był wielu lat oczekiwania” i prawdopodobnie stanie się przebojem lata. Anna Sheffer z HelloGiggles stwierdziła, że „rhythmandbluesowy beat piosenki perfekcyjnie uwydatnia silne wokale Aguilery”, a melodia jest na tyle chwytliwa, że trudno się jej pozbyć z głowy. Zoe Weiner z W napisała, że „Accelerate” dowodzi, że Aguilera wciąż pozostaje nieustraszoną prowokatorką o mocnym głosie. Sheldon Pearce z Pitchfork przyznał singlowi mieszane recenzje, określając go jako „mutację kilku piosenek, pomiędzy którymi uwięziony jest fajny materiał”. Podsumowując, stwierdził, że jest to nagranie mniej konwencjonalne niż power-popowe utwory z albumu Aguilery Lotus (2012), ale „spazmatyczne” i z „przegadaną warstwą liryczną”. Hugh McIntyre z forbes.com ocenił go jako „nieciekawy” i „jednostajny”. Jamieson Cox z Time stwierdził, że „nagranie nie oferuje wiele w kwestii strukturalnej, ale jest dynamiczne i błogie”. „Accelerate” porównano pod tym względem do innego utworu z albumu Liberation, „Maria”.

Omawiając piosenkę dwa tygodnie po jej wydaniu, Myles Tanzer z The Fader zwrócił uwagę na jej uderzająco eksperymentalne brzmienie. „’Accelerate’ manifestuje nowy etos Aguilery. To jedna z najdziwniejszych, ale też fonicznie najbardziej interesujących kompozycji 2018 roku” – zauważył. Tom Breihan z stereogum.com pisał: „Jest to naprawdę solidny kawałek. Fakt, że Kanye West potrafi wyprodukować energiczny, ofensywny utwór popowy, nie powinien nikogo szokować. Aguilera – w swojej własnej piosence – sprawia niemal wrażenie gościa, ale i tak udowadnia, kto tu trzyma ster, dzięki jej szalonemu talentowi wokalnemu.” Jem Aswad z Variety porównał utwór do materiału z albumu Kanyego Westa Yeezus (2013). Nathan Diller z bustle.com określił nagranie jako „luzackie”, a Aguilera śpiewa w nim z werwą, przy czym produkcja muzyczna stoi na wysokim poziomie. Sam Prance z mtv.co.uk podkreślił, że „Accelerate” to „klubowy przebój o pulsującym brzmieniu”, a zarazem „najbardziej eksperymentalne wydawnictwo w dorobku Aguilery”. Young Tan z thegayuk.com uznał utwór za „seksowny” i „dojrzały”. Chwalił zwieńczenie piosenki oraz „hipnotycznie piękny”, „harmonijny” falset Aguilery, nawiązujący do jej wcześniejszych nagrań: „Sex for Breakfast” i „Bionic”. W recenzji na divadevotee.com kompozycję określono jako „świeżą i przyjemnie funkową”. W artykule na łamach The Guardian Issa Sampson podsumowała „Accelerate” jako „hit”, „kawałek równie pyskaty jak 'Fighter’, tak samo brudny jak 'Dirrty’”. Lindsey India, dziennikarka pisma hip-hopowego XXL, zauważyła, że nagranie jest „pełne wigoru”, ale także „aksamitne”, chwaląc gościnne występy Ty Dolla $igna i 2 Chainza. W recenzji albumu Liberation, opublikowanej w amerykańskim dzienniku Newsday, napisano: „Aguilera całkiem dobrze radzi sobie z kawałkiem 'Accelerate’, ale prawdziwy komfort odnajduje w intymnej balladzie 'Twice’ (będącej kolejnym singlem promującym płytę – przyp.)”. Ilana Kaplan z The Independent ceniła piosenkę za bogatą, „kinematograficzną” produkcję, typową dla Kanyego Westa. W Los Angeles Times zauważono, że „Accelerate” to nagranie „atrakcyjnie rozgorączkowane”, a w serwisie Interia.pl użyto określenia: „numer pełen feelgoodowego vibe’u”.

Teledysk

Wideoklip promujący singel wyreżyserowała fotografka Zoey Grossman. Miał swoją premierę 3 maja 2018 roku o godzinie 14:00 czasu środkowoeuropejskiego letniego. Teledysk został opublikowany przez Aguilerę na Twitterze. W klipie występuje tylko główna wykonawczyni piosenki; Ty Dolla $ign i 2 Chainz nie pojawiają się w nim. Klip nie posiada wyraźnie określonej fabuły i jest inspirowany twórczością malarki i fotografki Marilyn Minter. Aguilera pojawia się w nim pokryta brokatem oraz substancją podobną do miodu (w rzeczywistości gliceryną); w niektórych kadrach jest niemal całkowicie naga. Teledysk jest sugestywnie erotyczny (Aguilera pozuje na kocicę i wylizuje mleko z pełnego kubka), ale minimalistyczny w formie. Składa się z czarno-białych ujęć wokalistki oraz zbliżeń na jej nieumalowaną twarz i usta. Przez teledysk przeplatają się także jaskrawe, neonowe kolory, które przypominają o filmach kręconych w Technicolorze i mają przykuć uwagę widza. Dzięki wyrazistej kolorystyce wybranych ujęć wideo posiada psychodeliczny wydźwięk. Na planie zdjęciowym stosowano różowe oświetlenie. Dziennikarka muzyczna J’na Jefferson określiła charakter klipu jako „nostalgiczny”. Raisa Bruner z Time stwierdziła, że teledysk jest „nastrojowy i bardzo stylowy”. Mike Nied z Idolator chwalił Aguilerę za stonowany wizerunek, który zaprezentowała w wideoklipie, uznając jej styl za „glamour”. Zoe Weiner, która pisała dla Stereogum.com, zwróciła uwagę na feministyczną wymowę klipu, garnitur, który nosi Aguilera w różnych scenach, oraz męskie pozy, które przybiera. Określiła Aguilerę mianem niezależnej „szefowej-suki” (boss bitch). Tom Breihan, starszy redaktor portalu Stereogum.com, wspomniał o ujęciu, w którym pokazane są piersi Aguilery, przykryte taśmą klejącą, uznając teledysk za tak dalece erotyczny, że „należałoby opatrzyć go etykietą NSFW”. Breihan chwalił surowy charakter klipu oraz jego „dezorientujący montaż”. W mediach pojawiały się porównania, w których wideoklip do „Accelerate” zestawiano z teledyskami z ery Stripped (2002-2003), które również były przesycone seksem.

Aguilera nosi w teledysku stroje autorstwa Vetements i Monse, a także obuwie marki Converse. Stylizacją artystki zajmowała się Zoe Costello, za makijaż odpowiadała Kali Kennedy, a za fryzurę − Rob Talty. Nowy wizerunek piosenkarki został doceniony przez Sama Reeda na łamach czasopisma modowego InStyle.

Niektóre ujęcia w klipie charakteryzują się niewyraźnym obrazem, przypominającym nagrania ze starej taśmy VHS. Autorem tego efektu jest Miko Revereza, filipiński imigrant oraz twórca filmów undergroundowych. Revereza, znany w Los Angeles zarówno w branży filmowej, jak i muzycznej, nawiązał kontakt z producentem teledysku. Praca przy kinie eksperymentalnym przyniosła mu uznanie w kalifornijskich kręgach artystycznych. Producent zasugerował Reverezie, by był kreatywny; jego patronat nad efektami wizualnymi nie był praktycznie kontrolowany. Materiał wideo nakręcony przez operatora Michaela Rizzi został poddany zniekształceniu, a kolorystyka obrazu została znacznie nasycona. Revereza nie korzystał z powszechnie dostępnych aplikacji do deformacji obrazu; efekt starej taśmy VHS uzyskał za pomocą własnych narzędzi. Końcowy rezultat swojej pracy określił jako „eksperymentalno-punkowy”.

Teledysk zdobył dużą popularność w internecie. W ciągu ponad pięciu godzin od wydania na YouTube zyskał 1 400 000 wyświetleń i uzyskał siedemdziesiąt pięć tysięcy polubień. Już 3 maja zajął drugie miejsce na liście najczęściej odtwarzanych klipów w amerykańskim sektorze YouTube. 12 czerwca 2018 roku na oficjalnym profilu Aguilery na Twitterze zamieszczono jednominutowy materiał z planu zdjęciowego (behind the scenes), odsłaniający kulisy powstawania wideoklipu. Na Spotify ukazała się także alternatywna wersja teledysku, zrealizowana w formacie pionowym.

Współtwórcy

Informacje za imvdb.com:

Promocja i wykonania koncertowe

31 maja 2018 roku w Los Angeles odbyło się listening party, organizowane przez Pandorę, na którym dziennikarze i fani Aguilery mieli okazję posłuchać kolejnych piosenek z albumu Liberation (wówczas jeszcze oczekującego na premierę). Na spotkaniu obecna była sama artystka, która opowiadała o poszczególnych utworach, w tym o „Accelerate”, częściowo wykonanym przez nią na żywo. 9 czerwca Aguilera zaśpiewała piosenkę przed publicznością podczas koncertu charytatywnego GenentechGivesBack w San Francisco, towarzyszyli jej tancerze. 10 czerwca w Los Angeles odbyła się manifestacja LGBT LA Pride, na której Aguilera zaprezentowała remiks utworu „Accelerate” w towarzystwie grupy drag queens (wśród których znalazły się uczestniczki programu telewizyjnego RuPaul’s Drag Race).

Piosenka była wykonywana podczas trasy koncertowej The Liberation Tour (2018) oraz późniejszej rezydentury w Las Vegas, The Xperience (2019). Następnie została wpisana na setlistę europejskiego tournée The X Tour (’19).

Spuścizna

W październiku 2018 roku utwór był wykorzystywany podczas wydarzenia sportowego organizowanego przez Jackson State University, gdzie zatańczyły do niego uczelniane mażoretki. W maju 2020 roku serwis Idolator opublikował artykuł hołdujący singlowi, w którym dziennikarz muzyczny Mike Wass uznał, że „Accelerate” to jedno z najciekawszych wydawnictw Aguilery z lat 2010-2020, a także utwór ryzykowny, o eksperymentalnej produkcji. „Po dłuższej przerwie w karierze Xtina mogła wydać «bezpieczny» kawałek skrojony pod radiofonie. Zamiast tego postawiła na trap-popową miksturę z udziałem dwóch gościnnych artystów i z outrem, które brzmi jakby było częścią innego nagrania” – czytamy w omówieniu Wassa. Krytyk obwołał piosenkę jako wyprzedzającą swoje czasy.

Nagrody i wyróżnienia

== Lista utworów singla ==

Digital download

„Accelerate” – 4:03

=== Oficjalne wersje ===

Radio Edit – 3:45

DJ Linuxis Remix – 3:56

Carlos Nunez Remix – 3:59

Dicey & Faraoh Black Extended Remix – 5:10

Dicey & Faraoh Black Radio Edit – 3:46

Dicey & Faraoh Black Dub Mix – 5:09

Pink Panda Remix – 3:22

remiks autorstwa Johna „J-C” Carra

Twórcy

Informacje za RCA Records oraz Discogs:

Główne wokale: Christina Aguilera

Producent: Kanye West, Mike Dean, Che Pope, Eric Danchick

Koproducent: Carlton „Honorable C.N.O.T.E.” Mays Jr., Ernest „Charlie Heat” Brown

Autor: Christina Aguilera, Kanye West, Mike Dean, Che Pope, Ernest Brown, Carlton Mays Jr., Bibi Bourelly, Ilsey Juber, Tayla Parx, Tyrone Griffin Jr., Tauheed Epps, Kirby Lauryen, Ronald Brown

Wokale wspierające: Ty Dolla $ign, 2 Chainz; współpr. Kirby Lauryen

Inżynier dźwięku: Noah Goldstein, Oscar Ramirez

Pozycje na listach przebojów

Notowania radiowe/internetowe

=== Listy końcoworoczne ===

== Historia wydania ==

== Informacje dodatkowe ==

Cover utworu zrealizowała Estelle Brand.

== Uwagi ==

== Przypisy ==

== Linki zewnętrzne ==

Oficjalna strona internetowa Christiny Aguilery

Oficjalna strona internetowa Ty Dolla $igna

Oficjalna strona internetowa 2 Chainz

Przeczytaj u przyjaciół: