Accademia dell’Arcadia

Accademia dell’Arcadia

Accademia dell’Arcadia to polska orkiestra barokowa z siedzibą w Poznaniu, która promuje kulturę muzyczną z XVII i XVIII wieku. Działa nieprzerwanie od 2001 roku i ma na swoim koncie wiele koncertów oraz bogaty dorobek dyskograficzny. Na początku zespół występował pod nazwą Cameralis.

Głównym celem orkiestry jest prezentowanie muzyki dawnej w szerokim kontekście obrzędowości, obyczajowości, teatru oraz historii. Zespół wpisuje się w nurt wykonawstwa historycznego, a jego muzycy korzystają z oryginalnych instrumentów z XVII i XVIII wieku lub ich wiernych replik. W swoich wystąpieniach stosują również dawną technikę wykonawczą, dbając o jednolitość stylistyczną i brzmieniową.

Pochodzenie nazwy

Nazwa Accademia dell’Arcadia odnosi się do stowarzyszenia literacko-muzycznego, które powstało w drugiej połowie XVII wieku. Jej korzenie sięgają jednak czasów antycznych: Arkadia to historyczny region na Peloponezie, opisywany przez poetów jako kraina szczęśliwych pasterzy.

Założycielami Accademii są Michał Grześkowiak, Piotr Podlipniak i Maciej Prochaska.

Działalność

Muzyka w dawnej Wielkopolsce

Orkiestra rozpoczęła swoją działalność na Zamku Królewskim w Warszawie w 2001 roku. W kolejnym roku, w związku z obchodami 750-lecia założenia Poznania, orkiestra zainicjowała cykl koncertów pod nazwą „muzyka ożywiona” Muzyka w Dawnej Wielkopolsce, który trwa do dziś. Celem tego cyklu jest ukazanie obrazu życia muzycznego w Polsce na przełomie XVII i XVIII wieku. Orkiestra organizuje kilka koncertów rocznie, przyciągających liczne grono miłośników muzyki dawnej z Poznania. W 2010 roku w Kronice Miasta Poznania ukazał się artykuł poświęcony orkiestrze.

Festiwal Haendlowski

Jednym z stałych projektów orkiestry jest Festiwal Haendlowski, który rozpoczął się w 2009 roku i był kontynuowany w 2010. Artystyczną opiekę nad festiwalem sprawuje włoski kontratenor i dyrygent Roberto Balconi, będący jednym z ambasadorów Poznania w staraniach o tytuł Europejskiej Stolicy Kultury. W 2010 roku najważniejszym wydarzeniem festiwalu było koncertowe wykonanie semi-opery Alceste.

Musica Restituta

To unikalny projekt nagraniowy, który obejmuje cykl płyt CD z kompozycjami nieznanymi lub zapomnianymi. Utwory są opracowywane na podstawie rękopisów przez poznańskich muzykologów. Dobór kompozycji ma na celu przybliżenie współczesnym słuchaczom repertuaru polskich kapel kościelnych i dworskich oraz ukazanie źródeł inspiracji dla polskich kompozytorów XVII i XVIII wieku. Do tej pory w ramach cyklu ukazało się 7 płyt.

Nasza muzyka

W 2006 roku orkiestra, we współpracy z Wojewódzką Biblioteką Publiczną, zrealizowała projekt „Nasza Muzyka”, który obejmował cykl warsztatów dotyczących sztuki wykonawczej muzyki dawnej. Warsztaty prowadzone były przez członków Accademii dla uczniów szkół muzycznych w Wielkopolsce, dając młodym artystom możliwość osobistego kontaktu z wykonawstwem historycznym. Uczniowie mieli okazję grać wybrane utwory wspólnie z doświadczonymi muzykami. Finałowy koncert warsztatów, zatytułowany „Muzyczne skarby Wielkopolski”, odbył się z udziałem chóru Stefana Stuligrosza i pod jego dyrekcją. Jako materiał do nauki interpretacji wykorzystano kompozycje polskich autorów zachowane w archiwach kościelnych w Wielkopolsce.

Występy gościnne

Orkiestra regularnie bierze udział w wydarzeniach takich jak „Wielki Tydzień u Franciszkanów”. W 2002 roku, wspólnie z chórem Dominicantes, wykonała rekonstrukcję barokowej Ciemnej Jutrzni, prezentując Sonaty Arcangelo Corellego oraz Leçons de ténèbres François Couperin. Uczestniczy także w wrześniowych obchodach „Tygodnia Maryjnego”.

W 2010 roku Accademia dell’Arcadia wystąpiła w ramach Festiwalu Muzyki Oratoryjnej Musica Sacromontana w Gostyniu, wykonując w towarzystwie zespołu śpiewaków Camerata Silesia Litanię F-dur Józefa Zeidlera oraz oratorium Mesjasz Georga Friedricha Haendla.

Skład

Zespół składa się z poznańskich muzyków, którzy łączą teoretyczne wykształcenie z wieloletnim doświadczeniem praktycznym. Muzycy wykonują muzykę dawną zgodnie z nurtem wykonawstwa historycznego, zachowując oryginalne brzmienie instrumentów.

Głównymi postaciami orkiestry są: Michał Grześkowiak, Piotr Podlipniak i Maciej Prochaska oraz inni uznawani muzycy, w tym dyrygenci: Zbigniew Pilch, Roberto Balconi, Dymitr Olszewski, Bartłomiej Stankowiak, Marek Toporowski, Hans Schnorr.

Dyskografia

  • Musica Restituta I – Symfonie z XVIII-wiecznej Wielkopolski – Accademia dell’Arcadia & Dymitr Olszewski – ACC 01/2004
  • Musica Restituta II – Benedykt Cichoszewski – Kantata o św. Michale Archaniele, Motetto de Beata Maria Virgine – Accademia dell’Arcadia & Marek Toporowski – ACC 01/2005
  • Musica Restituta III – Kantaty & Motety – Accademia dell’Arcadia & Marek Toporowski – ACC 01/2006
  • Musica Restituta IV – Msza staropolska na Boże Narodzenie – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – ACC 01/2007
  • Musica Restituta V – Sarmatia triumphans – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – ACC 01/2008
  • Musica Restituta VI – Saska bombonierka – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – ACC 01/2009
  • Musica Restituta VII – Les Deux Chasseurs et la Laitière – Accademia dell’Arcadia & Roberto Balconi – ACC 01/2010
  • Musica Restituta VIII – Les Moissonneurs – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – ACC 01/2011
  • Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 26 – O. Amando Ivančić – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – MCCD 26
  • Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 35 – O. Amando Ivančić – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – MCCD 35
  • Jasnogórska Muzyka Dawna vol. 39 – O. Amando Ivančić – Accademia dell’Arcadia & Bartłomiej Stankowiak – MCCD 39

Przypisy