ACARS
ACARS to system cyfrowej transmisji, który umożliwia wymianę krótkich wiadomości tekstowych pomiędzy samolotami a stacjami naziemnymi, działający za pomocą fal radiowych.
Nazwa
Nazwa ACARS jest skrótem od angielskiego Aircraft Communication Addressing and Reporting System, co można przetłumaczyć jako „system komunikacji ze statkami powietrznymi oparty na wiadomościach i potwierdzeniach odbioru”, co oznacza, że jest to system dwustronny.
Historia
Przed wprowadzeniem systemu ACARS, komunikacja pomiędzy samolotami a stacjami naziemnymi odbywała się wyłącznie za pośrednictwem radia i w formie głosowej. Wprowadzenie systemu wiadomości tekstowych miało na celu odciążenie załogi oraz zapewnienie większej spójności danych. ACARS zaczął funkcjonować pod koniec lat 80. XX wieku, mimo że jego testy miały miejsce wcześniej.
System
Termin ACARS odnosi się do kompleksowego systemu, który składa się z części działającej w powietrzu oraz naziemnej.
Najważniejszym elementem w samolocie jest komputer pokładowy znany jako ACARS Management Unit (MU) oraz Control Display Unit (CDU). MU odpowiada za wysyłanie i odbieranie wiadomości cyfrowych do i z ziemi przy użyciu radiostacji pokładowej UKF. Na ziemi system ACARS składa się z sieci radiostacji, które odbierają i wysyłają wiadomości, a następnie przesyłają je do linii lotniczych przez sieć.
Działanie
Wiadomości ACARS mogą być zarówno wiadomościami wysyłanymi przez załogę samolotu, jak i odpowiedziami na zapytania z ziemi. Komputery pokładowe gromadzą dwa typy danych dotyczących samolotu: dane liczbowe (takie jak pozycja, czas, parametry zespołów napędowych) oraz dane dyskretne, czyli zdarzenia (na przykład stan klap, wysunięcie podwozia, hamowanie). Te informacje są przetwarzane na krótkie wiadomości tekstowe, które mogą być transmitowane za pomocą systemu ACARS.
Częstotliwość pracy
Główna częstotliwość kanału transmisji radiowej wiadomości ACARS dla Europy wynosi 131,725MHz, natomiast częstotliwość zapasowa to 131,525MHz.