AC75
AC75 (klasa America’s Cup 75) to klasa jachtów o długości 75 stóp, która określa zasady budowy oraz eksploatacji jednostek, które będą uczestniczyć w Regatach o Puchar Ameryki w 2021 roku.
Charakterystyka
Jest to jacht jednokadłubowy, pozbawiony kilu, z hydropłatami T-wing zainstalowanymi pod kadłubem. Hydropłaty są ruchome (uchylne) i mają długość 4,5 metra, z płatami nośnymi na końcach. Całkowita długość jednostki wynosi 22,86 metra, a jej waga to 6,5 tony. Regulamin klasy wprowadza ograniczenia dotyczące budowy określonej liczby kadłubów, masztów, sterów oraz żagli. Ujednolicone są takie parametry jak długość kadłuba, struktura masztu, olinowanie oraz hydropłaty. Inne elementy mogą być modyfikowane w pewnym zakresie.
Na pokładzie jachtu znajduje się załoga licząca 11 osób, która komunikuje się za pomocą systemu łączności pokładowej. Łodzie są wyposażone w nowoczesne systemy elektroniczne, a sterowanie odbywa się przy użyciu urządzeń hydraulicznych, w tym sterowników umieszczonych w górnej części żagli. Nowością w tej klasie jest tak zwana double skin, czyli podwójna powłoka grota, która zwiększa jego efektywność poprzez uzyskiwanie różnych kształtów w zależności od kierunku wiatru. Pierwsze testy nowej klasy jachtu przeprowadził zespół Emirates Team New Zealand, budując jednostkę Te Aihe (Delfin z prostymi burtami i skegiem w części podwodnej), chociaż kilka dni wcześniej, w sposób niezgodny z regulaminem, amerykański zespół American Magic wodował jednostkę Defiant z całkowicie płaskim dnem. Pozostałe dwa zespoły, włoski Luna Rossa Prada Pirelli Team oraz brytyjski Ineos Team UK, wodowały swoje jachty nieco później.
Regaty
Pierwsze eliminacje promujące regaty oraz nową klasę miały odbyć się w drugiej połowie 2019 roku, jednak nie rozegrano żadnych z nich z powodu braku odpowiedniego sprzętu. Z trzech imprez planowanych na 2020 rok potwierdzona została tylko jedna.
Przypisy
Linki zewnętrzne
36’th America’s Cup, szczegóły dotyczące wymagań – dostęp 22.3.2020