AC72 – Klasa jachtów
AC72 to klasa jachtów zaprojektowana z myślą o 34. Regatach o Puchar Ameryki. To dwukadłubowa jednostka, która korzysta z napędu w postaci sztywnego płata – żagla skrzydłowego. Tradycyjne miecze zostały zastąpione hydropłetwą, co umożliwia podniesienie kadłubów nad powierzchnią wody, minimalizując tym samym opór.
Kontekst
W latach 1992-2007 Regaty o Puchar Ameryki odbywały się na jednostkach IACC. Pojawiły się opinie, że formuła regat oparta na tej klasie osiągnęła swoje granice. Zaproponowano stworzenie nowej klasy – większych i bardziej zaawansowanych łodzi, która miała nosić nazwę AC90, z planowanym debiutem na 33. Pucharze Ameryki. Jednakże spory prawne między pretendentami opóźniły wprowadzenie jednostek AC90, a porażka obrońców pucharu w 2010 roku ostatecznie zakończyła plany dotyczące tej klasy.
W wyniku decyzji komitetu organizacyjnego, 34. Regaty o Puchar Ameryki miały się odbyć z wykorzystaniem jednostek klasy AC72.
Specyfikacja
Parametry jednostek AC72 są następujące:
- ilość kadłubów: 2 – katamaran
- długość: 86 stóp (ok. 26,2 m)
- długość linii wodnej: 72,2 stóp (ok. 22 m)
- szerokość: ok. 45,9 stóp (ok. 14 m)
- zanurzenie: do 4,4 m
- waga: 5,9 tony
- napęd: sztywny płat – żagiel-skrzydło o powierzchni 260 m²
- wyporność: 7 ton
- prędkość maksymalna: 45 węzłów
- liczba członków załogi: 11 osób
Głównym celem stworzenia tej klasy było zwiększenie atrakcyjności wyścigów. Nowe jednostki miały żeglować przy wietrze od 5 do 35 węzłów i osiągać prędkość 40 węzłów już przy 18 węzłach wiatru.
Zbudowane jednostki AC72
== Incydenty ==
Już na etapie projektowania jednostek pojawiały się sygnały, że nowa klasa będzie dużym wyzwaniem, a umiejętność załogi w jej opanowaniu będzie kluczowa dla sukcesu w regatach. Jednak sama wiedza nie wystarczała, aby uniknąć wypadków:
17 października 2012 roku jednostka Teamu Oracle podczas manewru odpadania zanurkowała dziobami pod wodę, co doprowadziło do wywrotki (ang. capsize). W wyniku tego incydentu całkowicie zniszczony został sztywny płat (skrzydło) wart około 2 miliony euro.
9 maja 2013 roku miała miejsce tragiczna wywrotka jednostki Artemis, w wyniku której zmarł Andrew „Bart” Simpson.
Nie uniknięto również incydentów podczas regat:
- w pierwszym wyścigu katamaran Emirates Team New Zealand częściowo nurkuje, co prowadzi do utraty dwóch członków załogi oraz uszkodzenia niektórych elementów wyposażenia jednostki.
- w ósmym wyścigu załoga katamaranu Emirates Team New Zealand traci nad nim kontrolę. Chociaż udało się odzyskać panowanie i uniknąć wywrotki, stracono zbyt dużo czasu, aby nadrobić dystans.
- w osiemnastym wyścigu katamaran Oracle Team Racing również częściowo nurkuje, jednak incydent kończy się tylko drobną stratą czasową.