AC Propulsion

AC Propulsion, Inc. to amerykański producent elektrycznych samochodów osobowych oraz układów napędowych, który ma swoją siedzibę w San Dimas i działa od 1992 roku.

Historia

W 1992 roku trzech inżynierów z San Dimas, położonego na przedmieściach Los Angeles, założyło firmę AC Propulsion. Ich celem stał się rozwój układów napędowych dla pojazdów elektrycznych. Pierwszym produktem, który stworzyli, był wyspecjalizowany układ napędowy o nazwie AC-150, ukończony w 1994 roku, wykorzystujący silnik elektryczny o mocy 200 KM oraz obsługujący ładowanie akumulatora o mocy do 18 kW. Podzespoły techniczne AC Propulsion po raz pierwszy znalazły zastosowanie w pionierskim elektrycznym samochodzie General Motors EV1 z 1997 roku.

W 1997 roku, podczas wystawy LA Auto Show, AC Propulsion zaprezentowało swój pierwszy autorski projekt – dwumiejscowy, w pełni elektryczny roadster tZero. Początkowo wyposażony w akumulator kwasowo-ołowiowy, w 2003 roku został zastąpiony nowocześniejszym akumulatorem litowo-jonowym. W 2006 roku zaprezentowano kolejny model, będący konwersją spalinowego Sciona xB na elektryczny samochód o nazwie eBox.

Współprace

Na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku, AC Propulsion nawiązało wiele współprac z innymi producentami samochodów, dostarczając swój układ napędowy AC-150 do firm, które zaczynały eksperymentować z samochodami elektrycznymi. W 2005 roku firma dostarczyła napęd do luksusowego samochodu sportowego Venturi Fétish, w 2006 roku do elektrycznego kitcara Wrightspeed X1, a w 2008 roku do pierwszej elektrycznej wersji Mini E. W 2011 roku AC Propulsion dostarczyło swój napęd do elektrycznej wersji chińskiego kombivana Foton Midi.

Model tZero miał także znaczący wpływ na rozwój amerykańskiego startupu Tesla Motors. Współzałożyciele firmy, Martin Eberhard i Marc Tarpenning, zainspirowali się jazdą testową tZero przy projektowaniu pierwszego modelu, Tesli Roadster.

Modele samochodów

Historyczne

  • tZero (1997–2003)
  • eBox (2006–2007)

Przypisy