AC Petite
AC Petite to mikrosamochód, trójkołowiec z napędem na tylne koła, produkowany w latach 1953 – 1958 przez angielską firmę AC Cars. Pojazd wyposażony był w jednocylindrowy silnik dwusuwowy.
Przystosowany był do przewozu dwóch dorosłych osób oraz jednego dziecka.
Historia
Firma AC Cars została założona w 1901 roku i jest drugą najstarszą brytyjską manufakturą produkującą samochody, która istnieje do dziś. Nazwa „AC” pochodzi od pierwszego seryjnego trójkołowca, Autocarrier, zaprojektowanego i wyprodukowanego przez Johna Wellera w 1903 roku, który odniósł spory sukces na rynku brytyjskim. W 1908 roku firma wprowadziła na rynek kolejny trójkołowy model o nazwie Sociable. W 1919 roku AC zakończył produkcję trójkołowców i powrócił do produkcji pojazdów czterokołowych. W 1953 roku, w obliczu kryzysu Sueskiego i ograniczonego dostępu do paliwa, zaczęto poszukiwać alternatyw dla dużych i paliwożernych samochodów.
Petite Mark I 1953 – 1955
W 1953 roku AC Cars zaprezentowało model Petite. Był to trójkołowiec z silnikiem motocyklowym Villers 27B, umiejscowionym z tyłu, o pojemności 346 cm³. Moc była przekazywana na tylne, szprychowe koła o średnicy 18 cali za pomocą łańcucha. Z przodu znajdowało się jedno koło o średnicy 8 cali. Każdy egzemplarz był wyposażony w składany, miękki dach, szeroką kanapę dla dwóch osób oraz 16-calową kierownicę z dźwignią zmiany biegów. Pojazd miał lekką aluminiową karoserię, a rama podłogowa była zespawana z karoserią.
Petite Mark II 1955 – 1958
W 1955 roku model przeszedł modernizację. Zmieniły się koła, które teraz miały 12 cali średnicy i były identyczne we wszystkich trzech miejscach. Dodano zderzaki oraz ozdobne listwy. Samochód otrzymał większy silnik Villers 28B o pojemności 353 cm³ i mocy 8,25 KM.
Do końca produkcji w 1958 roku powstało około 4000 egzemplarzy tego pojazdu.
Cechy
Pojazd był reklamowany jako tańsza alternatywa podróżowania niż autobusem lub pociągiem, a jego cena wynosiła około 300 funtów brytyjskich. Według producentów, samochód mógł przejechać 60-70 mil na jednym galonie paliwa.
Dane techniczne
Silnik
Jednocylindrowy, dwusuwowy silnik Villers 27B (Mark I) oraz Villers 28B (Mark II). Średnica cylindra wynosi 75 mm. Pojemność skokowa to 346 cm³ w wersji Mark I i 353 cm³ w wersji Mark II. Moc znamionowa wynosi 8,25 KM przy 3500 obr./min. Smarowanie mieszankowe (1:20); chłodzenie powietrzem za pomocą dmuchawy. Gaźnik to Villers s24 w układzie poziomym. Instalacja elektryczna ma napięcie 12V. Świeca zapłonowa to LODGE HH14, a maksymalna prędkość wynosi 64 km/h.
Napęd
Napęd na tylne koła z użyciem sprzęgła wielotarczowego, przeniesienie mocy za pomocą potrójnego pasa klinowego, a skrzynia biegów ma trzy przełożenia. Przeniesienie napędu odbywa się przy użyciu łańcucha.
Podwozie
Trzykołowe, z dwoma kołami z tyłu i jednym z przodu. Koło przednie było zawieszone na resorach śrubowych, natomiast koła tylne korzystały z wahaczy i resorów śrubowych. Wszystkie koła były wyposażone w amortyzatory hydrauliczne, a hamulce były hydrauliczne.
Nadwozie
Zamknięte, dwudrzwiowe, z jedną kanapą dla dwóch osób.