Perana Z-One
Perana Z-One to samochód sportowy klasy kompaktowej, który był produkowany przez południowoafrykańską markę Perana w latach 2009–2012. W 2012 roku został także wytwarzany przez brytyjskie przedsiębiorstwo AC Cars pod nazwą AC 378 GT Zagato.
Historia i opis modelu
W lutym 2009 roku, południowoafrykańska firma Perana zaprezentowała efekt współpracy z włoskim studiem projektowym Zagato, co zaowocowało powstaniem niewielkiego samochodu sportowego o nadwoziu coupé. Oficjalna premiera Perany Z-One miała miejsce podczas międzynarodowych targów Geneva Motor Show w 2009 roku.
Producent określił stylistykę Z-One jako połączenie futuryzmu, lekkości oraz aerodynamiki. Samochód charakteryzuje się smukłą sylwetką, płaskim przodem oraz muskularnymi tylnymi nadkolami. Typowe dla konstrukcji Zagato, przedni pas zdobi nisko osadzona, obła atrapa chłodnicy z chromowanymi, poziomymi poprzeczkami.
Do napędu Z-One wykorzystano silnik V8 o pojemności 6,2 litra, generujący moc 440 KM oraz 583 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy 6600 obrotach na minutę. Samochód o wadze prawie 1,2 tony przyspiesza do 100 km/h w czasie 4 sekund. Silnik został opracowany przez amerykański koncern General Motors i pochodzi z modelu Chevrolet Corvette C6.
Zmiana nazwy
Trzy lata po premierze Perany Z-One, z powodu problemów finansowych, firma Perana Performance Group z RPA przekazała projekt brytyjskiej firmie AC Cars. W rezultacie, model zyskał nową nazwę – AC 378 GT Zagato. Po przemianowaniu, samochód pozbawiono elektronicznych systemów wsparcia kierowcy, co skierowało go do bardziej doświadczonych kierowców.
Sprzedaż
Sprzedaż Perany Z-One rozpoczęła się w lipcu 2009 roku. Początkowo planowano wyprodukowanie limitowanej serii 999 egzemplarzy w zakładach w Port Elizabeth w RPA, w cenie 70 tysięcy dolarów za sztukę. Ostatecznie, pod marką Perana powstało jedynie 10 egzemplarzy sportowego modelu, z czego 7 trafiło do klientów w Stanach Zjednoczonych. W lutym 2017 roku jeden z tych samochodów został wystawiony na portalu aukcyjnym eBay za 125 999 dolarów. Po zmianie nazwy na AC 378 GT Zagato, produkcja nadal odbywała się w zakładach Hi-Tech Automotive w RPA, jednak również tam nie udało się zrealizować dużej produkcji, a po 2012 roku informacje o modelu ustały.
Silnik
V8 6.2l 443 KM GM LS3