Abuse (gra komputerowa)

Abuse to gra komputerowa, która została stworzona przez Crack dot Com i wydana przez Origin Systems oraz Electronic Arts w 1996 roku na platformy DOS i Linux. Ulepszona wersja na Mac OS została opracowana przez Bungie Studios. Po uwolnieniu kodu źródłowego gry w 1998 roku, powstał również port na Amigę.

Opis

Głównym bohaterem gry jest Nick Vrenna, który został niesłusznie uwięziony. W wyniku wypadku spowodowanego eksperymentami przeprowadzanymi w więzieniu, wszyscy więźniowie, z wyjątkiem Nicka, który wydaje się być odporny na toksyczne opary, przekształcają się w potwory.

Wygląd postaci, lokacji oraz przeciwników jest prawdopodobnie hołdem dla serii filmów Predator i Alien (zobacz Alien vs. Predator).

Abuse to dwuwymiarowa platformówka zręcznościowa. Grę charakteryzuje nietypowy sposób sterowania: klawiatura służy do poruszania Nickiem, natomiast myszka do celowania. Rozgrywka koncentruje się na eliminowaniu kolejnych przeciwników (głównie mutantów atakujących w grupach) oraz rozwiązywaniu prostych zagadek.

Gra wieloosobowa jest dostępna przez protokół IPX/SPX.

Metody dystrybucji i późniejszy rozwój gry

Na początku gra została wydana jako shareware, jednak według dzisiejszych standardów można by to określić jako „beta-wersję dema”. Darmowa wersja była niekompletną grą.

Wersje shareware były dostępne na systemy MS-DOS i Linux. Abuse było dostarczane z wieloma dystrybucjami GNU/Linux. Z powodu użycia starych wersji Lisp API (1.x) w wydaniach shareware’owych, wprowadzone modyfikacje nie były kompatybilne z pełną wersją (używającą Lisp 2.0), a pełna wersja była dostępna tylko na MS-DOS.

Abuse zostało przekonwertowane na komputery Mac OS przez Oliviera Yu z Crack dot Com i wydane przez Bungie Studios. Ta wersja została znacznie przepisana, a grafika poprawiona do rozdzielczości 640×480. Wersja na PC działała w rozdzielczości VGA 320×200, a chociaż istniała możliwość uruchomienia w wyższych rozdzielczościach, grafika nie była skalowana.

Około dwa lata po premierze, Crack dot Com postanowiło udostępnić kod źródłowy oraz zawartość wersji shareware’owej (z wyjątkiem dźwięków) jako domenę publiczną. Gra nie była często rozwijana, nawet po udostępnieniu jej kodu. Mimo to, stworzono zaktualizowane edycje dla GNU/Linux oraz dodano możliwość gry wieloosobowej przez protokół TCP/IP. Powstał także port gry dla SDL, co umożliwiło jej uruchomienie na Microsoft Windows i X11 z większą paletą kolorów niż 256. Wersja na komputery Macintosh została zaktualizowana, aby współpracować z OS X.

Przypisy