Abstrakcja pomalarska

Abstrakcja pomalarska

Abstrakcja pomalarska, znana w języku angielskim jako Post-painterly Abstraction, to nurt w amerykańskim malarstwie abstrakcyjnym, który powstał jako odpowiedź na abstrakcyjny ekspresjonizm.

Termin ten został wprowadzony przez krytyka Clementa Greenberga jako tytuł wystawy w 1964 roku. Używa się go do określenia grupy artystów reprezentujących różne, węższe tendencje, takie jak hard edge painting czy Washington Color Painters.

W towarzyszącym wystawie tekście Greenberg odnosi się do podziału wprowadzonego przez Heinricha Wölfflina, który dzieli sztukę na „malarską” (związana z malarstwem baroku) oraz „linearną” (dotyczącą malarstwa renesansu i klasycyzmu). „Malarski” odnosi się do rozmytych, złożonych kolorów i konturów, podczas gdy „linearny” oznacza jasne, czyste kolory oraz wyraźne kontury. Greenberg definiuje malarski styl jako żywiołowy i emocjonalny abstrakcyjny ekspresjonizm, a tendencje późniejsze, zaliczane do abstrakcji pomalarskiej, charakteryzują się płaskimi, niemodelowanymi plamami koloru. Unikają one grubych warstw farby oraz śladów indywidualności artysty, cechując się spokojniejszymi, bardziej intelektualnymi kompozycjami niż emocjonalnymi.

Przedstawiciele

  • Ellsworth Kelly
  • Larry Poons
  • Frank Stella
  • Jack Youngerman
  • Helen Frankenthaler
  • Jules Olitski
  • Morris Louis
  • Kenneth Noland
  • Sam Francis

Linki zewnętrzne

Literatura

Jane Turner (red.), From Expressionism to Post-Modernism, Styles and Movements in 20th-century Western Art, Londyn, 2000, ISBN 0-333-92046-5

Przeczytaj u przyjaciół: