Absolutny parytet siły nabywczej

Absolutny parytet siły nabywczej

Absolutny parytet siły nabywczej to najprostsza forma tej koncepcji, która służy do prognozowania kursów walutowych oraz umożliwia ocenę, czy zmiany w kursach są zgodne ze zmianami cen.

Różnica pomiędzy kursem walutowym a parytetowym staje się większa w przypadku wyższej inflacji. Gdy inflacja jest niska, zmiany cen są kluczowym czynnikiem wpływającym na poziom kursu. Zależność pomiędzy kursem rzeczywistym a kursem parytetowym jest bardziej wyraźna w długim okresie.

Na podstawie absolutnego parytetu siły nabywczej, poziom kursu walutowego kraju X, wyrażony w walucie kraju Y, jest określany przez relację poziomów cen w obu krajach.

K

W

Y

X

=

P

X

P

Y

,

{\displaystyle KW_{YX}={\frac {P_{X}}{P_{Y}}},}

gdzie:

K

W

Y

X

{\displaystyle KW_{YX}}

– kurs waluty kraju Y wyrażony w walucie kraju X,

P

X

{\displaystyle P_{X}}

– poziom cen w kraju X,

P

Y

{\displaystyle P_{Y}}

– poziom cen w kraju Y.

Dlatego kluczowe dla określenia poziomu kursu walutowego są ceny w kraju oraz za granicą. Aby zapewnić porównywalność cen, należy uwzględniać te same dobra. Najprostszym sposobem jest zastosowanie zasady jednej ceny, jak ma to miejsce w przypadku Big Mac Index, gdzie porównywana jest cena hamburgera (Big Mac) sprzedawanego w sieci McDonald’s na całym świecie. W przypadku wielu towarów istotne jest, aby dobra wchodzące w skład koszyka były podobnie dostępne i o zbliżonej jakości oraz powszechnie używane. Dodatkowo, należy uwzględnić różnice w subwencjonowaniu cen niektórych towarów oraz w zakresie stosowania podatków pośrednich.

Wykorzystanie metody absolutnego parytetu siły nabywczej, uwzględniającej ceny wielu produktów, wiąże się z wieloma trudnościami. Z tego powodu często stosowanym wskaźnikiem jest względny parytet siły nabywczej, który analizuje różnice w tempie zmian cen, a nie różnice w ich poziomie.

Zobacz też:

Bibliografia:

Adam Budnikowski: Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Warszawa: PWE, 2003. Brak numerów stron w książce.