Absolutely Sweet Marie

Absolutely Sweet Marie

„Absolutely Sweet Marie” to utwór stworzony przez Boba Dylana, który został nagrany w 1966 roku i znalazł się na albumie Blonde on Blonde (1966).

Historia

W dniu 8 marca 1966 roku, podczas sesji nagraniowej w Columbia Music Row Studios w Nashville (Tennessee), Dylan zarejestrował „Absolutely Sweet Marie” na album Blonde on Blonde.

18 listopada 1994 roku artysta wykonał ten utwór podczas koncertu w ramach serii MTV Unplugged. Niestety, nagranie nie zostało wyemitowane na antenie MTV, ani nie znalazło się na albumach CD i DVD.

Charakterystyka

Muzycznie, „Absolutely Sweet Marie” charakteryzuje się szybkim tempem, które przerywa dość ciężki i ponury nastrój całego albumu. Jednak tekst utworu również nie jest radosny. Podobnie jak w innych piosenkach z tego albumu, można w nim znaleźć wiele jednowersowych, typowych dla Dylana w tym okresie, zwięzłych wypowiedzi.

Tekst

W słowach piosenki wyróżnia się fraza „lecz, aby żyć poza prawem, musisz być uczciwy” (But to live outside the law, you must be honest). Dylan prawdopodobnie zainspirował się wypowiedzią handlarza narkotyków z amerykańskiego filmu The Lineup (1958) w reżyserii Dona Siegela, która brzmi „kiedy żyjesz poza prawem, musisz wyeliminować nieuczciwość”. Podobną myśl wyraziła postać grana przez Leonardo DiCaprio w filmie Titanic (1997).

Choć sama kompozycja nie jest bluesowa, jej tekst jest silnie inspirowany bluesem, zwłaszcza twórczością Blind Lemona Jeffersona. Zgorzkniały narrator, po rozstaniu z Marie, zostaje z pustymi rękoma. Otaczają go różnorodne postacie i sceneria, w tym żółta kolej, zrujnowany balkon, perski pijak oraz kapitan statku rzecznego. Nastrój narratora zmienia się w trakcie utworu, co wyrażone jest głównie w ledwie ukrytej symbolice seksualnej. Przechodzi od skargi i frustracji (beating on my trumpet, gdy it gets so hard, you see) do poczucia swojej mocy seksualnej (np. „sześć białych koni” itd.).

Dylan uważał ten tekst za na tyle wartościowy, że w wywiadzie z 1991 roku, opublikowanym w książce Paula Zollo, zajął się dekonstrukcją fragmentu: I stand here looking at your yellow railroad / in the ruins of your balcony, który często określano jako „poetycki bełkot”.

Tytuł kompozycji doczekał się wielu prób wyjaśnienia; od rodzaju biszkoptów, przez karnawałową Fat Lady, po popularną XIX-wieczną irlandzką piosenkę „Mountains of the Mourne”, którą Dylan w wersji instrumentalnej wykonał jednorazowo w Irlandii podczas swojego tournée w 1991 roku.

Dyskografia

Albumy

  • 1966: Blonde on Blonde
  • 2015: The Bootleg Series Vol. 12: The Cutting Edge 1965–1966 (kompilacja)

Wersje innych wykonawców

  • 1979: Flamin’ Groovies – Jumpin’ in the Night (Groovies Greatest Grooves, 1989)
  • 1993: George Harrison – The 30th Anniversary Concert Celebration (różni wykonawcy)
  • 1998: Steve Gibbons – The Dylan Project
  • 2003: C.J. Chenier – Blues on Blonde on Blonde (różni wykonawcy)

Uwagi

Przypisy

Bibliografia

Paul Williams. Bob Dylan. Performing Artist 1960-1973. The Early Years. Omnibus Press, Nowy Jork 2004 ISBN 1-84449-095-5

Clinton Heylin. Bob Dylan. The Recording Sessions 1960–1994. St. Martin Press, Nowy Jork 1995 ISBN 0-312-13439-8

Oliver Trager. Keys to the Rain. The Definitive Bob Dylan Encyclopedia. Billboard Books, Nowy Jork 2004. ISBN 0-8230-7974-0

Linki zewnętrzne

tekst (ang.)

akordy. guitaretab.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-04)]. (ang.)