Absolut Generations
Absolut Generations to innowacyjna kampania reklamowa marki premium w segmencie alkoholi (Absolut), która obejmowała projekty będące interpretacją kształtu butelki. Wspierani przez uznanych artystów, młodzi twórcy sztuk wizualnych mieli okazję zaprezentować swoje prace w ramach tego przedsięwzięcia. Wśród rekomendujących artystów znaleźli się m.in. Wim Delvoye, Miquel Barceló, Rosemarie Trockel oraz Louise Bourgeois. Polskę reprezentowali Marzena Nowak oraz Mirosław Bałka. Od lutego do maja 2003 roku na łamach europejskiej edycji tygodnika Time publikowane były rozmowy pomiędzy artystycznymi mentorami a wybranymi twórcami biorącymi udział w projekcie, którym towarzyszyły prezentacje ich prac. Kulminacją projektu był pokaz wszystkich dzieł podczas 50. Biennale Sztuki w Wenecji w 2003 roku.
Prace artystów wzbogaciły kolekcję sztuki współczesnej właściciela marki Absolut, która liczy ponad 400 dzieł, w tym prace takich twórców jak Maurizio Cattelan, Damien Hirst oraz Armand Arman. Pierwsze dzieło do tej kolekcji stworzył Andy Warhol w 1985 roku.
Lista uczestników
- Mirosław Bałka + Marzena Nowak
- Wim Delvoye + Delphine
- Hans Hollein + Lois Renner
- Oleg Kulik + Blue Noses
- Jan Saudek + Veronika Bromova
- Miquel Barceló + Sergio Prego
- Ben + Beatrice Cussol
- Dan Wolgers + Linn Fernstroem
- Olivier Gagnere + Mathieu Mercier
- Richard Wentworth + Semiconductor
- Louise Bourgeois + Aspassio Haronitaki
- Rosemarie Trockel + Bettina Pousttchi
- Rosemarie Trockel + Thea Djordjadze
- Enzo Cuchi + Andre Salvino