Abram Jechiel Topor (urodzony 24 lutego 1903 roku w Warszawie, zmarły 9 października 1992 roku w Paryżu) był żydowskim malarzem pochodzenia polskiego, który tworzył we Francji. Był ojcem Hélène d’Almeida-Topor, doktora historii na Sorbonie i afrykanistki, oraz Rolanda Topora, pisarza i reżysera. Jego wnukiem jest francuski historyk Fabrice d’Almeida.
Życiorys
W 1925 roku ukończył Wydział Rzeźby w warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych, gdzie studiował pod okiem prof. Tadeusza Breyera. W 1929 roku zaprezentował swoje prace na wystawie zbiorowej absolwentów, gdzie jedna z jego rzeźb zdobyła drugą nagrodę. Dzięki temu Abram Topor otrzymał stypendium państwowe, które umożliwiło mu roczny pobyt we Francji oraz kontynuację nauki w École des Beaux-Arts. W 1930 roku postanowił zostać w Paryżu, gdzie sprowadził i poślubił swoją narzeczoną Zlatę Binsztok, hafciarkę. Niestety, kryzys gospodarczy na początku lat 30. zmusił go do wyjazdu do Lotaryngii, gdzie podjął pracę jako tapicer w firmie zajmującej się naprawą wagonów kolejowych. W 1932 roku urodziła się jego córka Hélène, a w tym czasie Topor tworzył małe płaskorzeźby z miedzi. W drugiej połowie lat 30. przeniósł się z rodziną do Paryża, osiedlając się w XIII dzielnicy. Tam prowadził zakład kaletniczy, a w wolnych chwilach zajmował się malarstwem i rzeźbą. W 1938 roku przyszedł na świat jego syn Roland.
W 1941 roku został aresztowany i uwięziony w obozie dla jeńców żydowskich w Pithiviers. Latem 1942 roku, podczas prac polowych, dzięki wsparciu żony, udało mu się uciec. Osiedlili się w południowej Sabaudii, gdzie pozostali aż do zakończenia II wojny światowej. Po powrocie do Paryża w pełni poświęcił się swojej pasji artystycznej, malując, rzeźbiąc i tworząc linoryty. Tematem jego obrazów były krajobrazy u podnóża Morvan oraz widoki wioski Breuil, gdzie spędzał letnie miesiące. Jego pierwsza indywidualna wystawa odbyła się dopiero w 1971 roku w Galerie Benézit.
Wystawy
Galerie Benézit, Paryż 1971;
Musée de Laval, 1973;
Galerie Marquet oraz Galerie Michel Vokaer, Paryż 1974;
Centre d’Art Contemporain, Flaine 1976;
Wystawa zbiorowa „La Bicyclette”, Musée de Pontoise 1976;
Galerie Marquet, Paryż, 1977;
Wystawa zbiorowa „Les Naïfs”, zorganizowana przez Maxa-Pola Foucheta, Mairie du Vésinet 1979;
Galerie Marquet, Paryż 1979;
Wystawa zbiorowa „Panique Universelle”, Maison de la Culture, Rennes 1980;
Wystawa w Kolonii w Galerie Zwirner; w Amsterdamie w Galerie Theeboom oraz w Monachium w Galerie Charlotte 1981;
Wystawa grupy „Le Baiser”, Galerie Jean Briance, Paryż 1982;
Galerie Sonia Zannettacci, Genewa 1982;
Galerie Alberto Giorgi, Mediolan 1983;
Stedelijik Museum, Amsterdam 1984;
Musée de Trouville, Trouville 1985;
Galerie Sonia Zannettacci, Genewa 1986;
Galerie „Le Salon d’Art”, Bruksela 1987;
Galerie des Ambassades, Paryż 1988;
Musée de Munich, Monachium 1988.
Przypisy
Bibliografia
Véronique Chemla: Abram Topor (1903-1992)
Biografia Rolanda Topora, AgraArt. agraart.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-03-04)].
biogram, Galerie Sonia Zannettacci