About

About to trzeci album studyjny polskiej grupy instrumentalnej Light Coorporation, który miał swoją premierę w 2013 roku.

Powstanie

Materiał zawarty na albumie About został nagrany w 2013 roku w Porażynie, w studio Vintage Records, prowadzonym przez Szymona Swobodę. Niektóre kompozycje, jak utwór Tribute to Hugh Hopper, dedykowany pamięci brytyjskiego muzyka, zostały zarejestrowane w tym samym studio już w 2010 roku, w czasie pracy nad pierwszą płytą zespołu, Rare Dialect.

Aby uzyskać brzmienie charakterystyczne dla longplayów z lat 60. i 70. XX wieku, w studio zastosowano w pełni analogowy sprzęt, który obejmował m.in. stare preampy, kompresory, lampowe wzmacniacze oraz mikrofony.

Produkcją materiału zajął się Mariusz Sobański, a za miksowanie i mastering odpowiedzialny był Szymon Swoboda.

Oprawa graficzna

Grafikę albumu zaprojektował Tom Lietzau, artysta współpracujący z zespołem. Zdecydował, aby na czarnych stronach książeczki oraz na dysku w tym samym kolorze pozostały ślady linii papilarnych, co miało dać nabywcy poczucie posiadania unikalnego egzemplarza. Na czarno-szarej okładce, z wyraźnym błyskiem, umieszczono odbitki palców muzyków Light Coorporation.

Realizacja

Album zadebiutował 30 maja 2013 roku. Jego wydawcą była, podobnie jak w przypadku poprzednich płyt zespołu, renomowana wytwórnia RēR Megacorp z Londynu. Dystrybucją zajęła się ponownie polska niezależna firma ARS2 Henryka Palczewskiego.

Płytę promował trailer zaprezentowany kilka tygodni przed premierą oraz utwory: Tribute to Hugh Hopper, On the Earth Edge, Dancing in the Sun Eclipse.

Recepcja

Album zdobył pozytywne recenzje na całym świecie, często otrzymując od krytyków bardzo wysokie oceny, w tym maksymalne od ArtRock.pl i Laboratorium Muzycznych Fuzji. Krytycy podkreślali m.in. ujmujące analogowe brzmienie płyty oraz intrygujące, nietypowe kompozycje, które, nie tracąc związku z awangardą rockową, nabrały bardziej jazzowego charakteru niż na wcześniejszych albumach grupy. Zwracano uwagę na różnorodne instrumentarium sekcji dętej (saksofony tenorowy i barytonowy, trąbka, flet) oraz odpowiednie aranżacje utworów. Podkreślano również, że muzyka zespołu uległa przemianie, a mimo odniesień do różnych gatunków (jazz, jazz-rock, rock progresywny, rock psychodeliczny, tzw. Scena Canterbury, ruch Rock in Opposition itp.), wyróżniała się dużą inwencją i oryginalnością.

Podsumowując swoją recenzję, Krzysztof Niweliński z ArtRock.pl stwierdził, że „trwające niewiele ponad trzy kwadranse About gwarantuje słuchaczowi skłonnemu do muzycznych wyzwań istną ucztę i przygodę muzyczną, mniej stonowaną i zachowawczą, a bardziej nieprzewidywalną, śmiałą i oryginalną, niż udane Rare Dialect, mniej introwertyczną i nieprzeniknioną, a bardziej konkretną i zwartą niż wspaniałe Aliens from Planet Earth.”

Konrad Beniamin Puławski w swojej recenzji na stronie Laboratorium Muzycznych Fuzji napisał, że trzeci album Light Coorporation „rozbrzmiewa jak z innej epoki” i uznał, że „to ekstrawertyczna wersja muzyki, jaką chcą nam przekazać muzycy i jej główny prowodyr – M. Sobański„, którzy „wbrew potrzebie finezyjnej, jazzowej wirtuozerii postawili na balans pozytywnie archaicznego brzmienia, stanowiącego fundament pod oryginalność kompozycji inspirowanych retrospekcją dawnych polifonii”.

Andrzej Janda, współpracownik magazynu Lizard, zauważył, że na About można usłyszeć „ukłony w stronę King Crimson, Henry Cow czy Miriodor„, „wysmakowane aranżacje” oraz „piękne tematy”, co sprawia, że jest to „doskonały, wręcz porywający album”.

Robert „Morfina” Węgrzyn z Małego Leksykonu Wielkich Zespołów zauważył, że „materiał na About jest mocno nasycony jazzem, ma w sobie ducha bliżej niesprecyzowanych artrockowych klimatów, jest skomplikowany, trudny do zdefiniowania, a przez to oryginalny”, dodając: „nie widzę i nie czuję banalnej sielanki, tylko kawał oryginalności otulony emocjami”.

Adam Baruch z Jazzis Records w swojej recenzji, ocenionej na 4 z 5 możliwych punktów i opublikowanej również na stronie Polish-Jazz, stwierdził, że twórczość Light Coorporation „to muzyka, która podtrzymuje moją wiarę w estetykę, inteligencję i kreatywność w świecie zalewanym płytkością, banalnością i brakiem wartości”, kończąc stwierdzeniem, że materiał znajdujący się na trzeciej płycie zespołu „to po prostu wspaniała muzyka”.

Lista utworów

Opracowano na podstawie materiału źródłowego.

Twórcy

Opracowano na podstawie materiału źródłowego.

Muzycy:

  • Mariusz Sobański – gitary, Fender Rhodes
  • Paweł Rogoża – saksofon tenorowy
  • Michał Pijewski – saksofon tenorowy
  • Daniel Pabierowski – saksofon tenorowy
  • Michał Fetler – saksofon barytonowy
  • Jakub Jankowiak – trąbka
  • Barbara Kucharska – flet
  • Robert Bielak – skrzypce
  • Piotr Oses – kontrabas
  • Marcin Szczęsny – syntezatory, Fender Rhodes
  • Tomasz Struk – gitara basowa bezprogowa
  • Miłosz Krauz – perkusja

Produkcja:

  • Mariusz Sobański – produkcja, aranżacja
  • Szymon Swoboda – miksowanie, mastering
  • Tom Lietzau – okładka, oprawa graficzna

Sprzęt:

Opracowano na podstawie materiału źródłowego.

Konsoleta: Soundcraft Spirit 600 i AMEK Hendrix.

Magnetofon: Studer A807.

Taśma: BASF 911.

Preampy: kompresor/limiter UREI 1176LN; Siemens V72.

Gitara:

  • Music Man Luke.
  • Stratocaster.
  • Suhr Badger 50W Head + Custom Audio Amplifiers 2×12.
  • Line 6 Flextone III XL, 2×12, używany do czystych brzmień.
  • Digitech Whammy II (pierwsza czarna seria).
  • Neumann Gefell M582 z kapsułą M62.
  • Shure SM57 – w konfiguracji z Siemensem.

Instrumenty klawiszowe:

  • Rhodes Piano Seventy Three MK I oraz głośnik Leslie.
  • Roland Space Echo.
  • Syntezator Roland JUNO-105.

Instrumenty dęte:

  • RØDE NT-2A – saksofony tenorowe.
  • RØDE NT-2A – saksofon barytonowy.
  • RØDE NT-2A – trąbka.
  • RØDE NT-2A – flet.

Kontrabas:

  • RØDE NT-2A.

Gitara basowa:

  • Nexus Fretless.
  • Music Man Stingray 5.
  • Head SWR SM 500.
  • David Eden 410 XLT.
  • AKG D12.
  • AKG D20.

Perkusja:

  • Shure SM 59 – werble.
  • Shure SM 57 – werble.
  • Sennheiser MD 441 – hi-hat.
  • AKG D12 oraz AKG D20 – stopa.
  • Shure 55SH – dodatkowe brzmienie centralki.
  • Sennheiser MD 421 – tom 10”.
  • Sennheiser MD 421 MKII – tom 14”.
  • RØDE NT-2A – ambient perkusji.
  • SE4400A – overheady.

Sprzęt użyty do masteringu i miksów płyty:

Miks:

  • Mikser: AMEK Hendrix.
  • Korektory: Pultec.
  • Kompresor: UREI 1176LN; Radioman Compressor/Limiter.
  • Equalizer: Arsenal Audio R24.

Mastering:

  • Universal Audio Precision Equalizer.
  • Equalizer: CharterOak PEQ1.
  • Kompresor: Charter Oak SCL-1 Discrete Compressor Limiter.
  • Monitory: Dynaudio Craft.

Przypisy

Linki zewnętrzne