Abhinawagupta

Abhinawagupta

Abhinawagupta, znany również jako Abhinawaguptapada (अभिनवगुप्त Abhinavagupta; ur. około 950, zm. około 1020) był hinduskim uczonym, filozofem oraz mistykiem z Kaszmiru.

Życiorys

Urodził się w rodzinie bramińskiej, a jego dorobek literacki obejmuje około 50 dzieł, w tym rozprawy, komentarze oraz mistyczne hymn. Zgodnie z tradycją, był uważany za wcielenie Śeszy.

Myśl Abhinawagupty przeszła przez trzy kluczowe fazy rozwoju: tantryczną, estetyczną oraz filozoficzną. W swoim najważniejszym dziele, Tantraloce (Światło tantry), zajął się filozofią, rytuałem oraz systematycznym wykładem mistyki i myśli tantrycznej szkoły kula. Następnie skondensował te idee w znacznie krótszym dziele, Tantrasara.

Etap estetyczny w myśli Abhinawagupty ilustruje szereg komentarzy dotyczących mistyki, teatru oraz poezji. Wśród nich znajdują się komentarz Loćana (Pogląd) do Dhwanjaloka (Światła „dźwięku”) oraz Abhinawabharati (Najnowszy [komentarz] do Bharaty) do Natjaśastry, traktatu Bharaty na temat teatru.

Najważniejsze teksty filozoficzne autorstwa Abhinawagupty to Iśwarapratjabhidźńa oraz Iśwarapratjabhidźńawiwrytiwimarsini (Rozprawa o interpretacji pojęcia rozpoznania Iśwary). Pierwszy z tych tekstów jest komentarzem do zaginionego dzieła Utpalaćarji Iśwarapratjabhidźńawimarśini (Rozprawa o rozpoznaniu Boga), natomiast drugi przedstawia wykład teorii dotyczącej rozpoznania (pratjabhidźńa) tego, co transcendentne w tym, co poznawalne zmysłowo.

Bibliografia

  • Krzysztof Byrski, Abhinawaguptapada, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1989.
  • Abhinawagupta, Tantrasara (z tłumaczeniem hindi), Varanaseya Sanskrit Sansthan, Varanasi 1986.

Linki zewnętrzne

  • Dzieła Abhinawaguptapady w kilku kolekcjach. muktalib5.org. [zarchiwizowane z tego adresu (2010-03-25)].
  • David Peter Lawrence, Aspects of Abhinavagupta’s Theory of Scripture.
  • Artykuły o Abhinawaguptapadzie.