Abellio (niemieckie przedsiębiorstwo)

Abellio GmbH

Abellio GmbH to niemiecki przewoźnik kolejowy z siedzibą w Berlinie, będący częścią Abellio Transport Holding, który jest w rękach Nederlands Spoorwegen. Firma ta obsługuje regionalne połączenia kolejowe w Niemczech i Holandii poprzez cztery spółki: Abellio Rail NRW działającą w Nadrenii Północnej-Westfalii oraz Holandii, Abellio Rail Mitteldeutschland w Turyngii, Saksonii-Anhalt, Saksonii, Dolnej Saksonii i Hesji, Westfalenbahn w Nadrenii Północnej-Westfalii i Dolnej Saksonii oraz planowaną od 2019 roku Abellio Rail Baden-Württemberg w Badenii-Wirtembergii.

Struktura

Abellio GmbH posiada 100% udziałów w czterech spółkach kolejowych:

  • Abellio Rail NRW
  • Abellio Rail Mitteldeutschland
  • Abellio Rail Baden-Württemberg (dawniej Abellio Rail Südwest GmbH)
  • Westfalenbahn

W skład grupy wchodzi również PTS GmbH, zajmująca się utrzymaniem i serwisem pojazdów szynowych.

Historia

Abellio GmbH została założona w 2004 roku w Essen jako spółka-córka przewoźnika autobusowego Mesenhohl oraz Essener Versorgungs- und Verkehrsgesellschaft mbH, odpowiedzialnej m.in. za transport publiczny. W 2005 roku utworzono spółkę Abellio Rail NRW GmbH, a od grudnia tego samego roku pociągi Abellio zaczęły kursować w Nadrenii Północnej-Westfalii w ramach Verkehrsverbund Rhein-Ruhr. Dodatkowo, firma prowadziła działalność w zakresie regionalnych przewozów autobusowych przez Abellio Bus GmbH. W tym samym roku 75,1% udziałów w Abellio GmbH sprzedano brytyjskiej grupie Star Capital Partners, natomiast 12,6% pozostało w rękach EVV, a reszta trafiła do zarządu spółki. W 2005 roku, Abellio wraz z innymi niemieckimi firmami, utworzyło spółkę Westfalenbahn, która od 2007 roku rozpoczęła obsługę czterech linii w północno-zachodnich Niemczech.

W 2008 roku Abellio GmbH zostało przejęte przez holenderskie koleje i włączone do nowo utworzonej spółki Abellio Transport Holding (do której włączono również NedRailways). W 2010 roku uruchomiono zaplecze do utrzymania taboru kolejowego w Hagen, a dwa lata później powstała spółka Abellio Rail Mitteldeutschland GmbH, która wygrała przetarg na obsługę linii w regionie Soława–Turyngia–Südharz, a jej pociągi wyruszyły na tory w 2015 roku. W tym samym roku siedziba spółki została przeniesiona z Essen do Berlina. W 2016 roku Abellio Rail NRW rozpoczęło obsługę połączeń do holenderskiego Arnhem, a rok później na trasie Rhein-Ruhr-Express w ramach S-Bahn Rhein-Ruhr.

W 2017 roku Abellio GmbH przejęło 100% udziałów w Westfalenbahn. W 2015 roku nowo utworzona spółka Abellio Rail Südwest GmbH wygrała przetarg na obsługę połączeń na sześciu liniach w Badenii-Wirtembergii, co rozpoczęło się w 2019 roku. W 2016 roku spółka zmieniła nazwę na Abellio Rail Baden-Württemberg.

Połączenia

Na początku 2019 roku Abellio Rail obsługiwało połączenia regionalne na 22 liniach w całych Niemczech, przewożąc dziennie 110 tysięcy pasażerów, co przekłada się na 33,5 miliona pasażerów rocznie.

Schematy połączeń Abellio

Tabor

Przypisy